Få svar från Hemköp | Fria.Nu
  • Maria Nobel, kommunikationschef på Hemköp.
    Maria Nobel, kommunikationschef på Hemköp.
Göteborgs Fria

Få svar från Hemköp

Maria Nobel, kommunikationschef på Hemköp, om vad som händer efter skandalen på Stigbergstorget.

Ni har gått ut med en ursäkt (scrolla ner för att läsa ursäkten) Varför gjorde ni det?

– Eftersom vi såg det här som en allvarlig händelse. Vi tar Vanessas upplevelse av obehag på stort allvar så jag ville personligen träffa henne, det gjorde jag förra onsdagen.

En del kritiserar er ursäkt för att ni skriver att incidenten uppstod av ”oaktsamhet” istället för att det var en medveten handling.

– Den utredningen som har gjorts visar att det var av oaktsamhet som Vanessa blev blöt.

Vem har gjort utredningen?

– Det är en oberoende utredning. Vi går inte in på vem som gjort den.

Det är ju svårt för oss att verifiera att den är oberoende om vi inte får veta vem som gjort den.

– Det enda jag kan säga är att det är en oberoende part.

Kan vi få ta del av utredningen?

– Nej.

Vad händer med butikschefen nu?

– Han är sjukskriven, vad som händer efter det är i nuläget oklart.

Kommer han själv få bestämma själv om han vill återvända som butikschef?

– Vad som händer är oklart i nuläget.

När kommer ni ta beslut om hur det blir?

– Eftersom han är sjukskriven är det oklart vad som händer efter det.

Vilken uppmaning ger ni till andra butikschefer, hur ska de behandla tiggare utanför butikerna?

– Det är inte olagligt att tigga på allmän plats så det är inte vår sak att ta upp någon policy eller liknande. Vi har åter informerat våra medarbetare om att det inte är olagligt.

Hur har den här händelsen påverkat Hemköp tror du?

– Det kan jag inte uttala mig om. Det är för tidigt.

Fakta: 

Hemköps ursäkt

”Hemköp vill på alla sätt beklaga att Vanessa Ileva blivit blöt i samband med att butikschefen på Stigbergstorget tvättat fönster på ett oaktsamt sätt. Företagets kommunikationschef har därför tillsammans med en översättare träffat Vanessa för att själva ta del av hennes upplevelse och framföra en ursäkt från Hemköp.

Hemköp understryker att hela företagets verksamhet bygger på respekt och alla människors lika värde.”

Källa: Pressmeddelande 21 mars

Annons

Rekommenderade artiklar

© 2019 Fria.Nu