Fria.Nu

Tronskifte i damfotbollen

Under tre säsonger dominerade Umeå IK den svenska damfotbollen. Laget vann de flesta matcherna överlägset. De hade också mest publik. Men efter att ha börjat dominera även i Europa har västerbottningarna tappat på hemmaplan.

Dam-allsvenskan har de senaste åren bestått av tre olika nivåer. Längst uppe i toppen av tabellen finns Umeå, Djurgården/Älvsjö och Malmö FF. I mitten finns fyra-fem lag som inte räcker till för att hota de tre stora. Men mittenlagen är också alldeles för bra för att åka ur. Och så i botten finns resten av lagen. Tabellen brukar ha den här indelningen nästan från början till slut.

Umeå vann SM för första gången år 2000. Guldet stannade där även 2001 och 2002. Halva laget spelade i landslaget. Publiken var nästan alltid fyrsiffrig på hemma-arenan Gamliavallen. 2002 gick laget till final i UEFA Womens cup. De förlorade då mot Frankfurt. Men de två följande åren gick det bättre. Då vann de och var Europas bästa lag.

Men samtidigt som laget vann i Europa, tappade de i damallsvenskan. Både förra säsongen och i år vann Djurgården/Älvsjö guldet. Båda åren avgjordes allsvenskan i matcherna mellan de båda lagen. Det tredje topplaget, Malmö, har varit med i toppen varje år, men inte kunnat hota på allvar.

Nu är det Djurgården/Älvsjö som är landets bästa damlag. Föreningen bildades 2003 när de allsvenska lagen Djurgården och Älvsjö slogs samman. Deras målsättning var att ta guld inom fem år. Det lyckades de med redan första året. Och i år lyckades de dessutom att försvara medaljerna.

Det är väldigt svårt att vinna dam-allsvenskan. När Umeå kom på andra plats förra året, vann de alla matcher utom fyra. Och de förlorade bara en enda match. Men det räckte för att utmanarna från Stockholm skulle ta guldet. I år vann Umeå 19 matcher av 22. De spelade en oavgjord match och förlorade två.

Under de två senaste säsongerna har Djurgården/Älvsjö spelat 44 matcher i dam-allsvenskan. Tre har slutat oavgjort, och tre har de förlorat. Resten av matcherna har laget vunnit. Under samma period har Umeå nästan samma resultat. Skillnaden är att de har en oavgjord match mer. Så små är marginalerna.

Den här tvekampen har varit bra publikmässigt. Fler än någonsin tittar på damfotboll.

Umeå har bara spelat fem matcher de två senaste säsongerna där publiken har varit färre än tusen personer. Djurgården/Älvsjö lockar inte lika mycket folk. Inte än.

Publiken kommer för att se Umeå. Många av spelarna är rikskända. Hanna Ljungberg, Malin Moström, Frida Östberg och Hanna Marklund har synts i tv mycket de senaste åren. Men om Djurgården/Älvsjö fortsätter att vinna kanske de tar över publiken också. Men det är svårare för ett lag i Stockholm att dra publik. Det finns redan så många lag i flera olika idrotter. Djurgården/Älvsjö måste kämpa mot dem för att locka publik. Umeå är det bästa laget i sin stad, och har länge arbetat för att många människor ska se deras matcher.

I förra veckan vann stockholmskorna ännu en viktig match. De slog då Umeå i kvartsfinalen i UEFA Womens cup. Så det kanske blir Djurgården/Älvsjö som blir bäst i Europa också.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Snedvridningen startar inne på redaktionerna

Förra veckan skrev GFT mycket om snedvriden rapportering kring damidrott, och damfotboll i synnerhet. En granskning av hur de stora sportredaktionerna i Sverige ser ut ger en förklaring. Bara tretton av hundra redaktionsmedlemmar är kvinnor.

150 000 kronor och ett Handslag senare

Förra veckan redovisade GFT hur de politiska partierna tycker och tänker i idrottsfrågor, något som retade upp Tito Rojas. Han hävdar att verkligheten ser helt annorlunda ut och att politikernas satsningar är dödfödda om de inte startar i de områden där de ska genomföras. Och även då är det svårt att driva dem.

Barn och unga i fokus för Göteborgspolitikerna

Med ett år kvar till allmänna val ställde GFT två frågor kring idrott till de politiska partierna i Göteborg. Inte oväntat talades det i första hand om barn- och ungdomsidrott, men också en utbyggnad av stadens idrottshallar verkar var populärt.

Sponsring allt större del av klubbens ekonomi

Gamla bilder från sjuttiotalet visar nästan alltid spelartröjor med enbart klubbmärke. Men det är sedan länge en svunnen epok för nostalgiker. I dag gäller det för klubbarna att klara ekonomin, vilket kan ta sig en hel del olika uttryck, när det gäller att få in sponsorpengar.

Göteborgsderbyt tappar folk

De riktigt stora publikfesterna med 40 000 på läktarna verkar vara ett minne blott. Tendensen är tydlig och klar inom fotbollen. Publiken minskar.

© 2025 Fria.Nu