Ny Gräsöfärja försenas
Miljövinster görs direkt om ny linfärja kan installeras mellan Gräsö och fastlandet i Östhammars kommun. Men olika aktörer har olika syn på bemanningen, därmed stoppas arbetet tillfälligt.
Trafikverket och Transportstyrelsen är oense om hur många personer som ska bemanna en ny linfärja mellan Öregrund och Gräsö. Arbetet med att införa en ny typ av färja på sträckan stoppas därmed tillfälligt. Trafikverket, som har goda erfarenheter av linfärjor, tycker att det räcker med en anställd ombord.
- Transportstyrelsen kräver att vi ska ha två personer ombord eftersom färjan mellan Öregrund och Gräsö är rätt stor. Normalt sett brukar vi bemanna med en person på våra linfärjor. Vi är inte riktigt överens, säger Hans Söderqvist, fleet manager på Trafikverket.
Eftersom de bägge myndigheterna är oense läggs planerna på att införa en linfärja tillfälligt på is. Men den tekniska utvecklingen gör att även andra alternativ blir allt intressantare. Exempelvis finns det gasdrivna färjor och färjor av hybridtyp som alla minskar bränsleförbrukningen jämfört med traditionella färjor med dieseldrivna motorer.
- Vi har en utvecklingsgrupp som tittar på flera olika alternativ. Även alternativet linfärja är fortfarande intressant. Med en linfärja sparar vi 60 till 70 procent bränsle jämfört med en vanlig färja som den som används idag mellan Gräsö och Öregrund, påpekar Hans Söderqvist.