Göteborgs Fria

Politisk strid om kollektivtrafikens biljettpriser

Alliansen och Sverigedemokraterna vill höja biljettpriserna för att mer pengar ska gå till sjukvården, medan de rödgröna menar att prishöjningen motverkar målet att fler ska resa kollektivt. I går, tisdag, hölls en intensiv debatt om det regionala trafikförsörjningsprogrammet.

På tisdagens regionfullmäktige skulle beslut tas om det regionala trafikförsörjningsprogrammet, som syftar till att öka resandet med kollektivtrafiken. Programmet innehåller fem delmål och alla partier kunde enas om de fyra första, som bland annat innebär att resandet med kollektivtrafiken ska fördubblas 2025 jämfört med 2006. Det femte delmålet handlar om biljettpriserna, en fråga som väckte en intensiv debatt på fullmäktigemötet.

Förslaget, som arbetats fram av regionen tillsammans med kommunerna, innebär ett mål om att Västtrafiks självfinansieringsgrad uppgå till minst 50 procent. Självfinansieringsgraden är Västtrafiks totala intäkter dividerat med bolagets totala kostnader. I dagsläget ligger graden på 54 procent.

Men på regionstyrelsens möte den 4 september yrkade Jonas Andersson (FP) på att självfinansieringsmålet istället successivt skulle öka till 60 procent, det vill säga att Västtrafik ska öka sina intäkter mer. Något som kräver att Västtrafik höjer biljettpriserna. Folkpartiets yrkande stöds av de andra allianspartierna och av Sverigedemokraterna. Moderaterna menar att biljettpriserna bör höjas med 11-12 procent inom några år.

– Det finns en uppenbar risk att de styrande partiernas ökande skattesubvention av kollektivtrafiken går ut över sjukvården, säger moderaternas gruppledare i regionfullmäktige, Johnny Magnusson, till Bohuslänningen.

Men det dementerar regionstyrelsens ordförande Gert-Inge Andersson (S).

– Hälso- och sjukvård står alltid överst. Men vi behöver en utbyggd kollektivtrafik för att människor ska kunna bo där de vill och kunna pendla till jobbet, säger han till Bohuslänningen.

De rödgröna pekar på att Folkpartiets förslag kom sent i arbetsprocessen och under tisdagens långa debatt drev de igenom förslaget att återremittera det femte delmålet till kommunerna. I ett pressmeddelande skriver S, V och MP:

"Alliansens och Sverigedemokraternas förslag ändrar förutsättningarna för kollektivtrafikens finansiering och då är det självklart för oss att gå tillbaka till kommunerna".

Flera ledamöter menar att en prishöjning kan motverka målet att fördubbla resorna.

– Frågan är hur 20 procent högre priser skulle bidra till det, säger Alexander Bringsoniou, politisk sekreterare (S), till Metro.

Frågan kommer nu att utredas ytterligare.

Fakta: 

Trafikförsörjningsprogrammet för Västra Götaland

1) Resandet ska fördubblas 2025 jämfört med 2006.

2) Minst 85-90 procent av resenärerna ska vara nöjda.

3) Alla resenärsgruppers behov ska beaktas och det ska finnas ett utpekat kollektivtrafiknät som är tillgänglighetsanpassat.

4) Kollektivtrafiken ska utvecklas så att den både minskar sin egen och den totala transportsektorns miljöpåverkan till 2025.

5) År 2025 ska Västtrafiks självfinansieringsgrad uppgå till minst

50 procent.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Forskare: ”Nödvändigt att invånare påverkar staden"

Det är inte hållbart att lämna makten helt åt politiker och företag – invånare måste också vara med i kommunala beslut. Det menar Jenny Stenberg, som forskar om medborgardialog och stadsbyggnad på Chalmers. Hon vill att Göteborg ska inspireras av kenyanska Kisumu.

Göteborgs Fria

Medborgarinitiativ med sikte på valet 2014

En gräsrotsprocess i Göteborg ska genom dialog ta fram en medborgaragenda och en medborgarbudget inför valet 2014. På torsdag sätter initiativet Staden vi vill ha igång på allvar.

Göteborgs Fria

Så ska Göteborg bli miljövänligt

Sänkta hastigheter på bilvägar, supercykelbanor till ytterområden och en linbana som komplement till kollektivtrafiken. Det är några av förslagen i Göteborgs stads första miljöprogram, som ska lösa kommunens misslyckande att nå miljömålen.

Göteborgs Fria

Så kan #metoo påverka arbetslivet

MeToo

”Det kommer alltid att finnas en före och efter #metoo” – Fria pratar #metoo och arbetsrätt med två fackliga experter.

Fria Tidningen

Här är alla metoo-upprop

MeToo

49 yrkeskårer och andra grupper vittnar om sexuella trakasserier ­– här är hela listan.

Fria Tidningen

© 2025 Fria.Nu