Debatt


Jens Holm
Stockholms Fria

Låt flygplatsen bli ekostad

Stockholms stad hyr ut Bromma flygfält, stort som Östermalm, till luftfartsverket för en krona. I en stad med bostadsbrist och dålig luft kan marken användas bättre, skriver Jens Holm och Ann-Margarethe Livh från Vänsterpartiet.

På Bromma flygplats finns möjligheterna att skapa något helt nytt. En citynära, modern och ekologisk stadsdel som visar på alternativa sätt att bygga framtidens stad. Vi vill skapa en stadsdel för och av människor, där det ges utrymme för gröna oaser och ett aktivt arbete för att gynna den biologiska mångfalden. Bromma flygplats kan bli en bilfri stadsdel där det kollektiva resandet, cykling och gång är det självklara valet. Bebyggelsen ska bestå av passivhus, där värme tillvaratas från människor, elektriska apparater och instrålad sol. Bostäderna blir på det sättet nästan självuppvärmande.

I detta centrala läge finns istället en flygplats. Flygplatsens läge, insprängd bland bostadsområden och köpcentrum, har varit omdebatterat ända sedan premiärflygningen 1936. Den gången var det dåvarande kungen Gustav V som invigde och första passageraren var prins Bertil. Idag har kung Karl Gustav ungefär tio minuters resväg till Bromma flygplats från Drottningholm och han använder Brommafältet för sina flygresor med statsflygplanen. De allra flesta flygresorn från Bromma är affärsresor. Slottet och de dyraste villorna i Bromma nås däremot inte av det värsta bullret från flygplatsen.

I Riksby i Bromma bor man närmast flygplatsen. Där är medelårsinkomsten 290 300 kronor. Längre bort från flygplatsens buller, i till exempel Södra Ängby, är medelinkomsten 632 600 kronor.

De som nyttjar flygplatsen är inte samma människor som drabbas av bullret. ”För en del stressade storstadsmänniskor i karriären är Bromma en nödvändig del av livspusslet” skriver SvD Näringsliv i maj 2011. Men för många i området är bullret en oundviklig del av boendet.

Bullret från flygplatsen är inte bara en fråga för Brommaborna. Höga maximala ljudnivåer, över 70 dBA, förekommer mellan Viksjö i Järfälla och Skanstull på Södermalm. Bullret från Bromma flygplats stör mer än dubbelt så många som vid Arlanda och Landvetter tillsammans. Drygt 4 000 personer utsätts för flygbullernivåer över 55 dBA, visar en årlig tillsynsrapport från miljöförvaltningen.

Flygplatsen orsakar också stora miljöproblem. Varje gång ett flygplan lyfter släpps stora mängder kolväte ut, som skadar människans nervsystem, arvmassa och ozonskiktet. En enda start eller landning med en Malmö Aviation Avro RJ 100 släpper ut lika mycket kolväte som 650 normalstora bilar gör under en kilometer i stadstrafik.

Vänsterpartiet vill lägga ner Bromma flygplats och istället upprätta en ekostadsdel med bostäder och rekreationsområden. Nuvarande Brommaflyglinjer kan med fördel flyttas till andra flygplatser och ersättas med annan form av resande. Bryssel och flera andra storstäder klarar sig utan en citynära flygplats. Flygplatsen i Bromma behövs inte eftersom det bara tar 20 minuter att ta sig med tåg till Arlanda.

Istället för att skapa en ekostad väljer nu den borgerliga majoriteten att spendera 3,5 miljarder på att rusta upp en flygplats som till nittio procent används av affärsresenärer och skadar hälsan hos de barn och vuxna som drabbas av bullret och miljöförstöringen.

Vårt alternativ till den bullrande och klimatfientliga flygplatsen är att göra Bromma till en internationell mötesplats och spjutspets för ekologi och sociala möten. Så skapas verklig attraktivitet.

Riksdagsledamot för Vänsterpartiet samt miljöpolitisk talesperson

Vänsterpartiets oppositionsledare i Stockholms stad

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Debatt
:

V för vegetariskt

Sverige kunde vara ett föregångsland för minskad köttkonsumtion. Det är en avgörande fråga både för klimatet och den globala resurshushållningen, skriver Jens Holm, riksdagskandidat för Vänsterpartiet.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu