Synpunkten


Helena Looft • Författare och fristående krönikör för Fria Tidningar
Fria Tidningen

Hösthyllning

Jag gillar hösten. Just nu sitter jag i mitt kök och ser solen lysa snett in genom fönstret; ljuset silas genom bladen på en stor alm som står utanför. Det blir fina, svajiga mönster på skåpluckor och kakel, bladskuggor som rör sig när vinden går i trädets grenar. Almens blad blir allt gulare. Jag har tagit in mina orkidéer från balkongen. Skymningen faller snabbare för varje dag. Jag tycker om gummistövlar, sockor, tjocka tröjor, paraplyer ... Ja, jag skulle kunna gå på i en lyrisk evighet om det här. Sommaren är alltid för kort, det vet ju alla. Men hösten är självklar, den bara är som den är. Det hör till att den ska vara mörk och kall och regnig och skiner solen någon dag så är det också helt okej. Hösten är vilsam och kräver ingen redovisning. Det är ingen som frågar: “Hur har hösten varit?” Och skulle någon ändå göra det mot all förmodan så kan man till exempel svara: “Tja, jag var förkyld.”

Ibland undrar jag om jag innerst inne är en sorgsen människa. Fast jag aldrig riktigt har insett det. Kanske hösten påminner mig om något som finns där hos mig under ytan, precis som när de gröna löven ändrar färg. Bladen är ju egentligen gula hela tiden, sägs det, men när klorofyllet tar överhanden på sommaren så är det bara den gröna färgen som syns. Jag växte upp i en familj där alla skulle vara glada. Där framgång och lycka var det som räknades. Min pappa hade en liten skylt ovanför sitt skrivbord där det stod “Livet är inte bara en lek, det är en dans på rosor också” – och jag tog till mig de där orden, jag försökte verkligen leva upp till dem. Sorgen hade ingen plats i mitt liv, så jag har sprungit runt och letat efter den. Eller flytt ifrån den, det kanske är detsamma; man kommer aldrig undan sina känslor, det har jag lärt mig efter mycket om och men.

Hur som helst så trodde jag att sorgen var farlig; något snårigt, svart och oändligt som man aldrig kommer ur. Som en labyrint kanske. Eller en spökskog. Ja, jag vet inte.

Jag funderar fortfarande på det där. Vissa känslor är enkla och lätta att identifiera. Andra bara far omkring och skräms. Kanske handlar det också om att jag inte tycker om att känna mig liten. Ynklig, svag och beroende. Men det är minst lika jobbigt att gråta när ingen lyssnar. Sitta ensam och snörvla och tycka synd om sig själv.

Så därför, paradoxalt nog, gillar jag sorgliga saker. Som hösten. När gräset vissnar ner och dör. När regnet faller hela dagen från en molntung himmel. När kalla vindar går i träden och löven virvlar ner. Sorgen har så många ansikten och sånger. Som Crown of Thorns med Mother Love Bone, Fade to Black med Metallica eller Nick Caves Sorrow’s Child. Gissa hur många gånger jag lyssnade på sådant förr i tiden när jag sprang runt på krogar och fester och trodde att jag bara ville vara glad?

Medan jag har skrivit det här har det hunnit bli kväll och skymning. Jag skriver inte mina krönikor så snabbt. Jag går omkring och tänker, bläddrar i någon bok eller tidskrift, letar runt på nätet efter sådant som inspirerar mig. Hur låter det här, kan jag formulera mig så där, blir det över huvud taget begripligt eller kommer ingen att förstå?

Den där sista frågan dyker alltid upp när jag skriver. Jag tycker fortfarande att mina känslor är konstiga. Jag tänker att alla bara ska stå som frågetecken och tycka att jag är krånglig och svår. Jag blir alltid lika glatt överraskad när någon fattar, när det jag säger går fram och inte bara landar mitt i ingenstans. Men nu är det mörkt utanför. Jag tänker inte på vårens sånger. Jag läser John Keats dikt To Autumn – där han kallar hösten “Season of mists and mellow fruitfulness, close bosom-friend of the maturing sun”. Så där ser man, tänker jag. Hösten och solen känner ju varandra. Ja, de är nära vänner, till och med.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Synpunkten
:

Att rädda livet på en katt

Jag har en katt som är sjuk. Mitt i sommaren, nu när det är som vackrast. När man ska njuta av värmen och naturen och resa bort. Då går jag runt och vallar en liten spinkig kisse. Jag följer med honom ut, för säkerhets skull. Han går själv. Eller, vi går tillsammans. Det behövs ingen sele; han är sällskaplig, precis som en hund. Vi tar små promenader runt huset, på gräset, i parken. Ett varv kring koloniområdet om han är pigg. Han ser tossig ut, för pälsen är bortrakad på frambenen och sidan. Han har legat inne och fått dropp på djursjukhus. För fjorton dagar sedan kom han hem. Veterinären var pessimistisk. Ingen vet hur länge han ska klara sig.

Fria Tidningen
Synpunkten
:

Rädda föräldrar och trotsiga barn

Jaha. Jag gjorde det igen. Hoppade in i en diskussion om barnuppfostran på nätet. Fast jag vet att det är ett hopplöst företag. Inte bara på nätet, förresten, det går lika dåligt att prata om sådant irl på kaféet, i vardagsrummet, var man än befinner sig. Jag vet inte hur många gånger jag har försökt och slagit huvudet i väggen, varför jag inte bara håller tyst. Kanske för att jag varenda gång blir så arg och engagerad, kanske för att jag en gång själv har varit ett missförstått och maktlöst barn. Kanske också för att jag vet att det finns så många som inte kan tala för sig, som aldrig kommer att kunna göra det om de inte får hjälp av någon som kan lyssna, tänka efter och se.

Fria Tidningen
Synpunkten
:

Något slags monster

Ibland känner jag mig som Lars Ulrich hela dagarna. Ni vet, Metallicas trummis i Some Kind of Monster när han blir arg. När han skriker Fuck!!! en centimeter från ansiktet på James Hetfield, som ett led i deras rock’n’roll-terapi. Lars är arg på James för att han vill bestämma hela tiden. James är ett kontrollfreak som inte släpper jobbet ifrån sig en sekund. Och meningen är väl att Lars ska få uttrycka sin ilska. James bara sitter där helt orörlig och tar emot.

Fria Tidningen

© 2025 Fria.Nu