På jakt efter leksaker som låter barnen vara sig själva
Före jul börjar många föräldrar tänka på leksaker. Vill vi lära barnen att killar ska ha vapen och tjejer ska ha Barbie-dockor? Kan vi välja, eller kan barnen? Är allt bestämt redan när de föds? Eller är det leksaksbutiken som bestämmer?
Anna-Maria Lexberg är butikschef för leksaksbutiken Toys "R" Us på Backaplan i Göteborg. Hon säger:
- Vi ordnar våra butiker som kunderna vill ha dem. Men det finns allt fler leksaker för både flickor och pojkar använder dem. Det är spel och leksaker som man kan lära sig med.
Men i leksaksbutikerna finns avdelningar med rosa förpackningar med dockor, små symaskiner och prinsessleksaker.
Det finns andra avdelningar med mörka färger och svarta, blåa och gröna förpackningar. Där finns svärd, bilar och Action-man.
Det går bra att sälja sådana leksaker. Alltså vill barnen ha dem, säger några. Andra säger att barnen inte vet vad de vill ha innan de ser leksakerna och reklamen. Därför kan leksaksbutikerna bestämma om vad barnen ska vilja ha.
Lars-Erik Berg är professor i socialpsykologi på Skövde högskola. Han har forskat om hur lek och leksaker påverkar barnen.
- Barn behöver tydliga riktlinjer för att kunna hitta sin egen plats i samhället, säger han.
Förr i tiden fick barn leksaker som skulle lära dem att göra saker som vuxna gör. Tjejer fick dockor, dock-serviser och små sopborstar. Killar fick vapen och bilar.
Nu lagar även männen mat och sköter barn. Även kvinnor kör bil. Man kan se det på en del reklam för leksaker. Det finns reklam där man ser pojkar med leksaks-dammsugare, till exempel.
Men om man köper en docka, är det en bild av en flicka på förpackningen.
- Barnens lek visar hur samhället ser ut, säger Anna-Maria Lexberg på Toys"R"Us.
Lotta Abelson är chef för butiken BR Leksaker i Nordstan i Göteborg. Hon säger att barnen leker med saker som deras föräldrar tror att de vill leka med.
- Ibland ger jag råd om vad kunderna ska köpa. Ibland ger jag ett råd som de inte väntar sig. Då tycker de att det är konstigt, säger hon.
Om butiken säljer en leksak som mest flickor använder, och man kan köpa en rosa eller en blå, blir den rosa saken såld först, säger Lotta Abelson. Hon säger att personalen i butiken diskuterar könsneutrala leksaker.
Men de kan inte göra som de vill. Cheferna för alla BR-butiker bestämmer hur butiken ska se ut.
Professor Lars-Erik Berg säger att pojkar är livligare under vissa perioder av sina liv än flickor. Han säger att det beror på saker i kroppen. Men sedan har vuxna bestämt vad pojkarnas livlighet betyder.
- Flickor får passiva Barbie-dockor. Barbie kan inte använda sina händer eller fötter. De är för små. Pojkar får Action man, som har stora händer och kan hålla i ett vapen.
Man talar ofta om att flickor får rosa leksaker och pojkar får blåa, gröna och svarta.
Anna-Maria Lexberg på Toys "R" Us tycker inte att färgerna är viktiga. Problemet är våra tankar om vad färgerna betyder. Hon tror att både flickor och pojkar kan leka med alla leksaker, om inte de vuxna säger att det är leksaker för flickor eller leksaker för pojkar.
I leksaksbutiken Faster Doris står leksakerna ordnade efter färg. Ibland frågar föräldrar varför olika färger står på olika platser. Pernilla Hövelmann äger butiken. Hon förklarar:
- Jag vill att det ska se fint ut. Föräldrar känner sig nästan tvingade att köpa könsneutrala leksaker. Jag tycker inte man ska stressa barnen.
Pernilla Hövelmann säger att det kommer in småkillar som vill ha dockor. Men hon tror att det är känsligt för en pojke att vilja ha flicksaker. Hon säger att han kanske inte känner sig manlig om han vill ha rosa saker.
Mia Liinason forskar i genusvetenskap vid Göteborgs universitet. Hon säger att vuxna borde lära sig att tänka mer fritt, som riktigt små barn. De borde ändra sina vanor och vara friare när de väljer. Liinason säger att föräldrar och andra vuxna runt barnet har ett stort ansvar. Barnen påverkar även varandra. Hon säger att barnen utvecklas mer om de leker med olika sorters leksaker.
Är det ett problem om pojkar och flickor väljer olika leksaker?
Vi lever i ett samhälle där män fortfarande bestämmer mest. Flickor kan leka med leksaker som mest pojkar använder. Men många tycker att det är dåligt om en pojke leker med dockor. De tycker att det är dåligt att vara som en flicka för att det är bättre att vara pojke.
Mia Liinason säger att hennes son leker med dockor. Hon säger att både hennes son och hennes dotter klädde ut sig till prinsessor i en viss ålder.
Men Lotta Abelson på BR Leksaker säger att de inte tänker ha bilder av pojkar med prinsess-kläder i reklamen. Hon tycker att det skulle vara konstigt.
Det är viktigt för barnen att vara pojke eller flicka, säger Lars-Erik Berg. Flickorna vill vara som mamma och pojkarna vill vara som pappa. Därför väljer de leksaker efter kön.
Men han tycker att leksakerna överdriver det manliga och kvinnliga för mycket. Flickornas leksaker är rosa och gulliga och pojkarnas leksaker är mörka och våldsamma.
Lars-Eriks Bergs forskning visar att många tycker att bollar är leksaker för både pojkar och flickor. Men många ser ändå en boll lite mer som en pojk-leksak, eftersom man oftare ser pojkar och män sparka fotboll.
Andra leksaker som både pojkar och flickor använder är sällskapsspel, små djur av plast, mjukdjur, musikinstrument, badleksaker och böcker.
- Jag tror inte att könshormonerna bestämmer vilka leksaker man väljer. Jag tror att det beror på kulturen, säger Lars-Erik Berg.

