Fria Tidningen

Med blick för framtidens musik

Musik producerad av robotar eller anpassad efter våra humörsvängningar. Håkan Lidbo, programledare för radioprogrammet Ström, fascineras av tanken på hur framtidens musik kommer att låta.

Efter teman som ”musik vi hatar”, ”fågelläten” och ”musik under landssorg” riktar radioprogrammet Ström denna säsong blicken mot framtiden.

– Om 50 år, hur ser världen ut då? Hur lever vi? Hur ser våra fordon ut? Och hur låter musiken? frågar sig Håkan Lidbo, programledare för Ström, som varje vecka uppmärksammar smal, elektronisk musik.

Tillsammans med framtidsanalytikern Pernilla Jonsson diskuterar musikens och samhällets framtida form. 24 personer av blandad bakgrund, som showartisten Alexander Bard och astronauten Christer Fuglesang, gästar programmet och får utifrån ett specifikt framtidsscenario skapa sin egen musik – så som de tror att den kommer att låta om hundra år.

– Hur musiken utformas beror på hur mycket man vågar ta ut svängarna och hur extremt scenariot ser ut.

Håkan Lidbo har flera spännande tankar kring hur vårt förhållande till musik kommer att utvecklas. I ett scenario görs all musik i stormakten Kina. I ett annat har musiken blivit var mans egendom. Den som betalar en musikskatt får via ett chip inopererat i hjärnan tillgång till all musik. Och hela jordens befolkning skapar sin egen musik, lätt och smärtfritt. Det känns som ett ganska realistiskt scenario, kommenterar han.

– I och med att musiken säljer allt mindre och allt finns tillgängligt för alla har musikens förutsättningar förändrats radikalt. Framtidens musik tror jag kan liknas vid fotboll. Naturligtvis finns det proffs inom utövandet men 99,9 procent ser musiken som en hobbyverksamhet som ger noll pengar, precis som inom fotbollen, säger Håkan Lidbo.

I en tredje vision talar programledaren om musiken som psykologiskt verktyg styrt av våra känslor och impulser. Underhållning är en sak men musik kan vara så mycket mer. Med Ström och andra projekt vill Håkan Lidbo undersöka musikens olika funktioner. Hans senaste produkt är ett kombinerat brädspel och musikinstrument.

– Det är ett slags schackspel där varje pjäs och varje ruta man går på har sitt speciella läte. Beroende på hur man väljer att gå skapas olika ljud. Här gäller det att tänka dubbelt: hur vinner jag över min motståndare, och samtidigt lyckas skapa vacker electronica?

Håkan Lidbo hyser en enorm kärlek till musiken – att han vid sidan om programledarjobbet har släppt över 200 skivor, arrangerar Voltfestivalen och producerat och mixat artister som Fatboy Slim, Depeche Mode, Yello och Ennio Morricone kanske talar sitt tydliga språk. Han kan inte nog poängtera musikens betydelse.

– Den gör något med oss, sätter igång inspirerande tankar, får oss att reflektera, fundera och filosofera king tillvaron. Vad fascinationen kommer av vet jag inte. Musik är och förblir ett mysterium.

Ström sänds i P2 på onsdagar kl 21.30, repris torsdagar kl 12.30. Den 2 juni sänds säsongens sista program. Temat är ”kroppen” och redaktionen går på klangmassage, pratar naturljud med en technoveteran och spanar in crankingscenen (att spela så högt som möjligt i bilen). De senaste fem programmen finns att lyssna på via arkivet på Ströms hemsida.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Sophie Rimheden tänjer musikens gränser:

Hon är mångsysslaren som gör, producerar och mixar både egen och andras musik. Inom en mansdominerad värld verkar Sophie Rimheden som förebild för kvinnliga electronicaartister:

– Som tjej utgår folk från att man är tekniskt inkompetent.

Stockholms Fria

Hållbara avtryck av modern tid

Om hällristningar är forntidens kulturella fossiler. Vad blir då samtidens och framtidens? Keramikern och ”fossilforskaren” Paula von Freymann ger en del av svaret i sina verk. På besök i hennes ateljé får FRIA en uppvisning i hållbar konst.

Uppsala Fria

”Extrem självrannsakan”

Asha Alis andra skiva är en uppriktig skildring av uppbrottet från exet. En mer sammanhållen och genomtänkt skiva än debuten, menar hon själv.

– Det är min största musikaliska bedrift hittills.

Fria Tidningen

Vuxenvärlden i barnets ögon

Flickan är ett poetiskt och långsamt berättat uppväxtdrama om en 10-åring som upptäcker vuxenvärldens hårda sidor. Jean-Luc Godard var en stark influens för regissören Fredrik Edfeldt och manusförfattaren Karin Arrhenius.

Stockholms Fria

Electrokungen är tillbaka

Överproduktive Andreas Tilliander är dubbelt skivaktuell. Fria träffade honom över en kopp kaffe och talade om lekfullhet och skeva tongångar.

Fria Tidningen

© 2025 Fria.Nu