Fria.Nu

Tuffare tag krävs mot sexistisk reklam

För en vecka sedan skrev Fria Tidningar om hur Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam, ERK, för första gången fällde en annons för barnkläder. Denna vecka presenterade Handelshögskolan i Göteborg en utvärdering av rådets arbete. 100 studenter har deltagit och gett sin syn på hur könsdiskriminerande reklam bäst bör motverkas.

Rita Mårtensson, professor i marknadskommunikation och varumärkesstrategi vid Handelshögskolan i Göteborg, har lett utvärderingen av ERK:s verksamhet. Hon menar att reklam ofta går balansgång mellan det som väcker uppmärksamhet och det som anses vara exploaterande.
Exakt när naken hud går från att vara ett oskyldigt blickfång till att vara sexistisk eller förstärka otidsenliga könsroller är en tolkningsfråga. Och det är näringslivets egen instans ERK som ska se till att denna gräns inte överträds.
Rita Mårtensson anser att rådet behövs och att det i huvudsak lyckas genomföra sitt uppdrag. Samtidigt är dess inflytande begränsat eftersom att det enbart är en rådgivande instans.
– Det fyller sin funktion och det är väldigt viktigt att det finns, men det hade varit lättare om de hade haft mer kraftfulla sätt att agera.
De studenter som har deltagit i analysen av ERK:s arbete har fått framföra idéer om hur rådets möjligheter att påverka ska kunna stärkas. Förslagen handlar dels om att ERK måste bli en synligare samhällsaktör, vilket skulle innebära mer dålig publicitet för de företag som fälls. Men också om att lagstifta mot sexistisk reklam.

Rita Mårtensson menar att det sistnämnda är ett tveeggad svärd.
– Även om det är lagstiftning kommer det att bli tolkningsfrågor. I synnerhet när man kommer in på den här typen av ämnen. I till exempel underklädesreklam måste man få visa sina produkter, men man får inte göra det hur som helst. Samtidigt behöver man något som ger mer effekt än i dag.
Ett tredje förslag från studenterna är att rådet i framtiden ska granska de reklambyråer som producerar de annonser som fälls. I dag riktar ERK kritik enbart mot de företag som anlitat reklambyråerna.
Jan Fager, sekreterare på ERK, menar att förslaget är intressant.
– Det är någonting som man kan tänka på. Det är fullt möjligt att det går att kommunicera med byråerna också.

Carolin Wallman, planner på reklambyrån DDB, ser en poäng i att arbetet mot könsdiskriminerande reklam orienterar sig även mot producenterna.
– I stora drag kan man säga att det finns ett ansvar även hos reklambyråerna, det är ändå där idéerna ofta kläcks. Sedan vet jag inte exakt hur ansvarsuppdelningen mellan byrå och annonsör skulle se ut, säger hon.
Katja Möller, pr- och informationsansvarig på reklambyrån King, tillägger att kompetens inom dessa frågor redan i dag är ett krav för medlemskap i Svenska reklamförbundet.
– Men det är ett bra förslag att de jobbar med reklambyråer. Målet måste vara att det stoppas innan det hamnar i tidningen, då är ju skadan redan skedd.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

EU utreder Sveriges vargjakt

En fråga från Miljöpartiets Europaparlamentariker Carl Schlyter har resulterat i att EU-kommissionen nu ska utreda den svenska licensjakten på varg.

Fria Tidningen

Högre hyror när allmännyttan ska ge vinst

Kommunala bostadsbolag ska drivas affärsmässigt och allmännyttans hyresnormerande roll avskaffas. Det föreslår regeringen i en lagrådsremiss. Nätverket för hyresgästernas boende trygghet menar att fältet därmed är fritt för en upptrappning mot marknadshyror.

Fria Tidningen

Sverige ska leda piratjakt i Somalia

Från och med april ska en svensk sjöstyrka leda EU:s antipiratoperation Atalanta utanför Somalias kust. Oppositionen hade velat se tydligare skrivelser om orsakerna bakom sjöröveriet men är ändå nöjd med beslutet.

Fria Tidningen

Analys: Rödgrönt samarbete färgar utrikespolitiken

De rödgröna har presenterat en gemensam utrikespolitisk överenskommelse. Dokumentet visar att Vänsterpartiet och Miljöpartiet har större inflytande över det rödgröna samarbetet än vad Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna har i alliansen.

Fria Tidningen

Utrikesdebatt i skuggan av riksdagsvalet

Det stundande riksdagsvalet gjorde sig tydligt påmint under mandatperiodens sista utrikespolitiska debatt. Såväl utrikesministern som den rödgröna oppositionens företrädare bjöd på både plakatpolitik som pajkastning blocken emellan.

Fria Tidningen

© 2025 Fria.Nu