• Göteborgs kommun vill få två av tre som kör med dubbdäck idag att sluta med det.
Göteborgs Fria

Många göteborgare kör med dubbdäck i onödan

Dubbdäck har visat sig riva upp skadliga partiklar och Göteborgs kommun vill nu drastiskt minska dubbdäcksanvändandet. På miljöförvaltningen tror man att missuppfattningar kring vinterdäck är en av anledningarna till att 75 procent av Göteborgs bilister kör med dubbar.

- Vi säger inte att man inte ska ha dubbdäck. Vi vill få folk att fundera över om man verkligen behöver det, säger Thomas Hammarlund på miljöförvaltningen i Göteborg.
Beräkningar visar att 100-200 göteborgare dör varje vinter till följd av osynliga partiklar i luften.
Partiklarna, som kan vara små sandkorn men också rester från vägslitage, kan orsaka eller förvärra hjärt- och lungsjukdomar, framför allt hos äldre eller känsliga personer. Däck med dubbar är värst på att riva upp de potentiellt farliga partiklarna.
Omkring 75 procent av Göteborgs bilister använder i dag dubbdäck. Den siffran vill kommunen på sikt få ned till 20 procent.
- Det finns numera bra odubbade vinterdäck som duger gott i Göteborgs stadstrafik, menar Thomas Hammarlund.
I år startade en informationskampanj för att sprida kunskapen kring däckanvändning. Kampanjen är en del av ett åtgärdsprogram för att sänka partikelhalten i luften, som i vissa områden är mycket hög. I ett första skede går informationen ut till däckbranschen, och vanligt folk väntas bli informerade först nästa år.
- I Stockholm har kampanjen pågått ett år, men Vägverkets miljödirektör Lars Nilsson säger sig inte fått några signaler på minskad användning av dubbdäck.
- Jag tror inte att en isolerad kampanj ger så snabba förändringar. Det går många år mellan däckköpen och det finns en stor misstänksamhet mot dubbfria däck, säger han.
Dubbdäck har bevisligen ett bättre grepp på en isig vägbana, men med milt klimat och vägsalt är det sällan dubbar krävs i storstadstrafiken. Thomas Hammarlund menar att det viktigaste är att ta det försiktigt och anpassa sin körning efter väglaget.
Om väglaget skulle vara riktigt illa en dag tycker Thomas Hammarlund att man kan låta bilen stå.
- Om det varnas för dåligt väglag kan man kanske överväga att åka kollektivt just den dagen, säger han.

Fakta: 

PARTIKLAR OCH TRAFIK
Vanliga partikelkällor i tätortsmiljö är damm som virvlas upp av trafiken, sot från förbränning och olika slags partiklar som förs med vinden.
Inte bara dubbar påverkar mängden partiklar som rivs upp från däck och vägbana. Även typ av vägbeläggning, körhastighet, trafikintensitet och väderförhållanden påverkar.
Partikelhalten är högst vid stora utfartsleder och områden kring huvudgator i stora tätorter.
Källor: Vägverket och Naturvårdsverket.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Utsatta kvinnor får olika hjälp

4,22 kronor. Så mycket ger varje Kungsbackabo till ortens kvinnojour varje år. I Göteborg ger man 16,18 kronor. Nu lyfts den stora skillnaden mellan närliggande kommuner upp på den politiska agendan.

Göteborgs Fria

Hyresgästföreningen får kritik av fastighetsägarna

Fastighetsägarna går nu till öppet angrepp mot hyresgästföreningen i Göteborg och anklagar den för att ha försenat och fördyrat nybyggandet av hundratals hyresrätter. – Kritiken är osaklig och ogrundad, svarar Lennart Sjöstedt, bostadspolitisk sekreterare på hyresgästföreningens västra region.

Göteborgs Fria

'Ingen anledning till panik'

Daniel Hansson är doktorand på institutionen för Geovetenskaper, Göteborgs universitet, och forskar om klimatet i Östersjöregionen. Han tycker att klimatdebatten är uppskruvad och efterlyser en konstruktiv dialog.

'Vi hjälper folk att ge'

Hittar behov och tillgodoser dem. Det gör stiftelsen för Gemensamt Engagemang, GE Göteborg, med hjälp av samhällets överproduktion. Vi samtalar med Johanna Bringefält, som är projektledare för GE Göteborg och som tycker att ordet välgörenhet har en oförtjänt dålig klang.

Göteborgs Fria

'Målet är ett jämställt samhälle'

Tala till punkt är ett återkommande tema i GFT där olika personer får komma till tals och ge sin syn på ett område. Denna vecka möter vi Angeredsbon Farman Sediq. Han är aktiv i Sharaf hjältar, som genom samtal med ungdomar arbetar för ett jämställt samhälle. De startade i Stockholm år 2003 och verkar sedan i januari också i Göteborg.

Göteborgs Fria

© 2025 Fria.Nu