Många göteborgare kör med dubbdäck i onödan
Dubbdäck har visat sig riva upp skadliga partiklar och Göteborgs kommun vill nu drastiskt minska dubbdäcksanvändandet. På miljöförvaltningen tror man att missuppfattningar kring vinterdäck är en av anledningarna till att 75 procent av Göteborgs bilister kör med dubbar.
- Vi säger inte att man inte ska ha dubbdäck. Vi vill få folk att fundera över om man verkligen behöver det, säger Thomas Hammarlund på miljöförvaltningen i Göteborg.
Beräkningar visar att 100-200 göteborgare dör varje vinter till följd av osynliga partiklar i luften.
Partiklarna, som kan vara små sandkorn men också rester från vägslitage, kan orsaka eller förvärra hjärt- och lungsjukdomar, framför allt hos äldre eller känsliga personer. Däck med dubbar är värst på att riva upp de potentiellt farliga partiklarna.
Omkring 75 procent av Göteborgs bilister använder i dag dubbdäck. Den siffran vill kommunen på sikt få ned till 20 procent.
- Det finns numera bra odubbade vinterdäck som duger gott i Göteborgs stadstrafik, menar Thomas Hammarlund.
I år startade en informationskampanj för att sprida kunskapen kring däckanvändning. Kampanjen är en del av ett åtgärdsprogram för att sänka partikelhalten i luften, som i vissa områden är mycket hög. I ett första skede går informationen ut till däckbranschen, och vanligt folk väntas bli informerade först nästa år.
- I Stockholm har kampanjen pågått ett år, men Vägverkets miljödirektör Lars Nilsson säger sig inte fått några signaler på minskad användning av dubbdäck.
- Jag tror inte att en isolerad kampanj ger så snabba förändringar. Det går många år mellan däckköpen och det finns en stor misstänksamhet mot dubbfria däck, säger han.
Dubbdäck har bevisligen ett bättre grepp på en isig vägbana, men med milt klimat och vägsalt är det sällan dubbar krävs i storstadstrafiken. Thomas Hammarlund menar att det viktigaste är att ta det försiktigt och anpassa sin körning efter väglaget.
Om väglaget skulle vara riktigt illa en dag tycker Thomas Hammarlund att man kan låta bilen stå.
- Om det varnas för dåligt väglag kan man kanske överväga att åka kollektivt just den dagen, säger han.
PARTIKLAR OCH TRAFIK
Vanliga partikelkällor i tätortsmiljö är damm som virvlas upp av trafiken, sot från förbränning och olika slags partiklar som förs med vinden.
Inte bara dubbar påverkar mängden partiklar som rivs upp från däck och vägbana. Även typ av vägbeläggning, körhastighet, trafikintensitet och väderförhållanden påverkar.
Partikelhalten är högst vid stora utfartsleder och områden kring huvudgator i stora tätorter.
Källor: Vägverket och Naturvårdsverket.