Uppsala ska jaga socialbidragsfuskare
I morgon beslutar Uppsala kommun om att tillsätta en heltidstjänst för att minska fusk och felaktiga utbetalningar av socialbidrag. Oppositionen är skeptisk till nyttan men tänker inte reservera sig.
Socialbidragsverksamheten i Uppsala är hårt ansatt. I lågkonjunkturens spår har allt fler ansökt om ekonomiskt bistånd och i år förväntas kostnaden överskrida budget med 40 miljoner kronor.
Nu tillsätter kommunen en heltidstjänst som ska stoppa fusk
och felaktiga utbetalningar av socialbidrag. Anledningarna är två, enligt
ungdoms- och arbetsmarknadsnämndens ordförande Mohamad Hassan (FP).
– Den ena är att det har varit ett sådant enormt tryck mot enheterna att man inte kunnat säkerställa att bidrag beviljas på rätt underlag. Att man hellre beviljar än säger nej för att man vet att det handlar om människor som har behov. Det andra är att vi ofta får tips om att människor fuskat till sig bidrag som vi inte kunnat följa upp på grund av finansiella
brister.
Någon egen uppskattning av omfattningen på eventuellt fusk och felaktiga utbetalningar har Uppsala inte gjort. Men Mohamad Hassan menar att det är viktigt att gå till botten med misstankarna, för att upprätthålla förtroendet för välfärdssystemen och säkerställa allmänhetens betalningsvilja.
Samtidigt medger han att det finns en motsatt problematik, att det kan uppfattas som att kommunen misstänkliggör människor som befinner sig i en redan utsatt position.
– Det här är en svår balansgång, man kanske går in på integritetsfrågor och bevakar enskilda på ett sätt som man inte gjort tidigare. Vi har diskuterat länge och landat på att fördelarna väger tyngre än nackdelarna, men respektfullt beteende är en utgångspunkt för vårt arbete. Man
ska inte köra över människor.
Oppositionen ifrågasätter nyttan med den nya tjänsten men reserverade sig inte mot tillsättningen. Dock befarar Ulrik Wärnsberg (S), nämndens andre vice ordförande, att tillsättningen kommer att uppfattas som stigmatiserande. Att en grupp med stora behov indirekt pekas ut som fuskare.
– Det är väl det som är signalvärdet. Grunden för att tillsätta en tjänst är att man antar att det finns något felaktigt i botten, det är den grundsynen som vi är skeptiska mot. Vi har en ganska hård linje vad gäller socialbidragsbedrägerier ändå. Det förekommer och då har vi tydliga riktlinjer om att det ska polisanmälas.
Tjänsten inrättas som en projekttjänst med en försökstid på ett år. Därefter väntar utvärdering. Om denna visar sig att misstankarna om fusk var ogrundade dras tjänsten sannolikt in, berättar Mohamad Hassan.
– Om det visar sig att de här tipsen inte stämmer, att vi har bra myndighetsutövning och besluten som tas är säkerställda, då kan vi dra in den. Det är väldigt viktigt att veta. Men visar det sig att behovet finns kan vi till och med förstärka den.