Febrigt på de fria teaterscenerna i höst
Förra veckan presenterade 15 fria teatergrupper höstens repertoarer. Teater Barbara fortsätter att spela sin klimatpjäs, Turteatern smäller till med barnteaterfestival och Boulevardteatern ger komprimerade klassiker.
En måndag i slutet av september har Fria scener, samlingsorganisationen för Stockholms fria teatergrupper, sin höstsamling. Trängseln är stor i Södra teaterns bar, men det måste nog erkännas att glamourfaktorn inte är lika hög som vid den konkurrerande höstsamlingen i Dramatens marmorfoajé – även om besökande kulturjournalister får en ölkupong att växla in i baren. Det är förstås en blandad kompott som presenteras, konstigt vore det annars med 15 teatergrupper med väldigt olika profil som medlemmar.
Teater Barbara fortsätter under hösten med sin klimatfars Frossa.
– Vi ville pröva om man kan göra underhållning av klimatfrågan, förklarar regissören Ulf Evrén. Och det gick bra, om man ska döma efter recensenterna.
Pjäsen är på turné och har framförts bland annat för Sida, Naturskyddsföreningen och Greenpeace, och man siktar på att spela den i Köpenhamn under klimattoppmötet.
– Vi fortsätter spela den så länge behovet finns kvar, förklarar Ulf Evrén.
Så antagligen får de hålla på ett tag till.
Turteatern i Kärrtorp hade under förra säsongen ett Gombrowicz-år, där den nya unga teaterledningen med stor framgång nytolkade den polske mästarens groteska och absurda texter. Årets tema blir barnteater, något som ensemblen understryker med stor frenesi och dunkande trummor under presentationen av sin Krakatur-festival.
– I vulkanen Krakatur sprutar och bubblar den nya teatern! vrålar skådespelarna. Barn har rätt till konstnärliga upplevelser! Barn har rätt att äcklas, provoceras, chockeras och skratta på teatern! Barn har rätt att göra revolution! Alla vuxna är avundsjuka på barnen, de vuxna är tråkiga, gråa, stela…
Om Turteatern uppfyller bara hälften av de ambitionerna kan det bli ett riktigt intressant år.
Boulevardteatern satsar i höst på en festival för komprimerad teater. Det betyder att teatern ger sina halsbrytande versioner av Shakespeares samlade verk, Världens bästa böcker, Bibeln och Sveriges historia, allt i kortversioner på cirka 100 minuter vardera – dock inte alla fyra på en kväll, får vi hoppas. Inspirationen kommer väl från teaterchefen Roger Westbergs klassiska kortversion av Hamlet, som nu har spelats i snart 20 år. I övrigt blir det mycket stand up på Boulevardteatern, och så återkommer anställningsintervjukomedin Grönholms metod.
Bland mycket annat intressant kan nämnas att Aliasteatern spelar Ruths bok, om en polsk judinna i Buenos Aires som ser tillbaka på sitt liv, Dramalabbet ger en ny pjäs från Litauen, På andra sidan spegeln, om unga homosexuella i storstaden, Improvisation & Co fortsätter spela sin Choklad! (komplett med provsmakning) och moment:teater har nyligen haft premiär på sin Macbeth, i vanlig ordning rejält omgjord. Strindbergs intima teater spelar Ionescos Stolarna, Teater Brunnsgatan 4 spelar Kristina Lugns nyskrivna monolog Rena rama verkligheten med Anita Wall på scenen, och på Teater Tribunalen återkommer Richard Turpin, som gjort flera minnesvärda uppsättningar på Tribunalen, med en aktuell politisk version av Soldaten Svejk, där Svejk dyker upp i den svenska insatsstyrkan i Afghanistan.
Övriga medlemmar i Fria scener, samtliga med nya föreställningar på gång, är Fria teatern, Moderna dansteatern, Playhouse teater, Stockholms improvisationsteater och Teaterstudio Lederman.