Uppsala Fria

Knivstabor ska resa miljövänligare

Snart antar Knivsta en ny miljöpolicy för de anställdas tjänsteresor. Parallellt med det pågår också ett projekt som på sikt ska resultera i att kommunens fossila fordonspark byts ut mot elbilar.

Vad gäller möjligheter till klimatvänligt resande ger den spårbundna trafiken mellan Uppsala och Stockholm Knivsta kommun ett gynnsamt utgångsläge, och redan i dag sker en stor del av kommunens tjänsteresor med tåg. Men bra kan bli bättre, menar kommunstyrelsens ordförande Göran Nilsson (M).

Om en knapp månad ska kommunstyrelsen, om inget oväntat inträffar, anta hans förslag om en miljövänlig resepolicy.

– När vi åker taxi eller hyr fordon ska det vara miljöbilar, säger Göran Nilsson. Men den innehåller också att man ska överväga om man behöver åka bil. I första hand ska man gå eller cykla, i andra hand använda spårtrafiken. Flyg undviker vi.

Något större besvär att implementera policyn ser han inte framför sig. Främst handlar det om att vänja sig vid att miljö är en aspekt som ska vägas in då resor planeras.

– Enskilda har sagt att de tycker att det verkar jobbigt. Jag ska på tjänsteresa till Simrishamn nästa vecka, då blir det längre tidsåtgång om man undviker flyg. Men det handlar sällan om särskilt lång tid, det är ingen stor uppoffring.

Hur stora miljövinster resepolicyn kan resultera i har kommunen inte räknat på, men Göran Nilsson menar att den – förutom reda utsläppsminskningar – också har en viktig symbolisk betydelse. För kommunen handlar det om att visa en seriös inställning till miljöfrågorna.

– Det gör det. Vi har vår miljöpolicy som säger att vi metodiskt ska jobba med det här och ifrågasätta gamla handlingsmönster. Vi vet att många av ren rutin kör sin bil på resor där det finns fullgoda alternativ. Då gäller det att påminna om vilka möjligheter som finns och där tänker jag att kommunen kan vara en katalysator.

Parallellt med detta ska Knivsta utreda möjligheten att placera ut laddstolpar i kommunen och byta ut delar av den egna fordonsparken mot elbilar.

– Vi är ingen stor kommun men vi har ett tjugotal bilar inom framför allt hemtjänsten och parkskötseln. De kör inte så många mil, så de nackdelar som finns med elbilar är inte av så stor betydelse för oss. Det är inte så att vi behöver några farter att tala om heller. En räckvidd på 20 mil och en maxfart på 60-70 kilometer är fullt tillräckligt, och då finns det redan i dag fungerande modeller på marknaden.

Diskussioner pågår på olika håll i landet, men någon annan kommun som bytt ut sin fossila fordonspark mot eldrivet känner Göran Nilsson inte till.

– Nej, så då kanske vi blir lite av en pionjär.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

EU utreder Sveriges vargjakt

En fråga från Miljöpartiets Europaparlamentariker Carl Schlyter har resulterat i att EU-kommissionen nu ska utreda den svenska licensjakten på varg.

Fria Tidningen

Högre hyror när allmännyttan ska ge vinst

Kommunala bostadsbolag ska drivas affärsmässigt och allmännyttans hyresnormerande roll avskaffas. Det föreslår regeringen i en lagrådsremiss. Nätverket för hyresgästernas boende trygghet menar att fältet därmed är fritt för en upptrappning mot marknadshyror.

Fria Tidningen

Sverige ska leda piratjakt i Somalia

Från och med april ska en svensk sjöstyrka leda EU:s antipiratoperation Atalanta utanför Somalias kust. Oppositionen hade velat se tydligare skrivelser om orsakerna bakom sjöröveriet men är ändå nöjd med beslutet.

Fria Tidningen

Analys: Rödgrönt samarbete färgar utrikespolitiken

De rödgröna har presenterat en gemensam utrikespolitisk överenskommelse. Dokumentet visar att Vänsterpartiet och Miljöpartiet har större inflytande över det rödgröna samarbetet än vad Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna har i alliansen.

Fria Tidningen

Utrikesdebatt i skuggan av riksdagsvalet

Det stundande riksdagsvalet gjorde sig tydligt påmint under mandatperiodens sista utrikespolitiska debatt. Såväl utrikesministern som den rödgröna oppositionens företrädare bjöd på både plakatpolitik som pajkastning blocken emellan.

Fria Tidningen

© 2025 Fria.Nu