Stockholms Fria

Källarsvart humor i precis gestaltning

Apatiska flyktingbarn har man ju hört talas om, men på Teater Scenario får vi istället stifta bekantskap med en apatisk kroppsbyggare.

Nja, Krippa är för all del inte helt apatisk, han kommunicerar stundtals med omvärlden och orkar ibland rentav trycka på tv:ns fjärrkontroll. Han har legat i en källare i ett år och knappt rört sig ur fläcken.
Krippa drabbades av ett psykiskt sammanbrott när flickvännen gjorde slut för ett år sedan och flyttade hem till källarrummet i föräldrarnas radhus. Nu ligger han där, slö och plufsig, bara alltför trovärdigt spelad av Peter Nilsson, och vägrar med fåraktigt uttryck i ansiktet att erkänna att något är fel.
Enda problemet är att han har fått putmage sedan han slutade på gymmet, men detta är bara en tillfällig formsvacka och den som antyder något annat har säkert bara problem med sig själv. Han har en del besökare i sin slutna värld: mamman kommer in med mat och leker barnlekar, gamla kompisen tittar in och leker actionfilmhjälte, ex-flickvännen väcker fåfänga drömmar om att börja om igen.

När terapeuten och livscoachen Leif Bengtsson träder in för att hjälpa till, likt en 2000-talets variant av Socker-Conny, komplett med luva och arrogant stil, då förvandlas själva livet till en actionfilm där man skjuter med strålpistol och väser repliker på amerikanska. Till råga på allt gör en jungfru Maria med jättebröst entré, en personifikation av alla mytologiska föreställningar om kvinnligheten på en gång – och så är drömmen över och Krippa är tillbaka i källaren.
Det är en dyster bild av den nutida manlighetens villkor som dramatikern och regissören Malin Axelsson tecknar. Den traditionella patriarkala auktoriteten representeras av den våldsamme fadern och av filmhjältarna, men Krippa själv är bara håglös och modlös. Machomanligheten blev kvar i drömvärlden och inget har kommit i dess ställe. Själv är han lika oförmögen att prata om känslor som Robocop, kvinnor är obegripliga varelser från en annan planet. Övergiven av alla är han dömd att ruttna bort i sitt mörka källarrum.
Deffad är en stark och obehaglig föreställning, en svart vision som biter sig fast i minnet. Riktigt komiskt blir det stundtals, ensemblens båda kvinnor hjälper till med sina precist tecknade karikatyrer av manliga och kvinnliga bifigurer, men egentligen är humorn lika mörk som Krippas källare.
Hur som helst är detta en sevärd återkomst för Teater Scenario efter några svagare föreställningar på senare år. Den som vill se den bör skynda sig, sista föreställningen går 31 oktober.

Fakta: 

Teater
Deffad
Regi: Malin Axelsson
Scenografi: Anna Dolata
Skådespelare: Peter Nilsson, Eva Melander,
Tove Sahlin
Var: Teater Scenario
Spelas: Till och med 31 oktober

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Vackert stiliserad performanceteater

Teater Giljotin är en teater med Janus-ansikten. Det ena ansiktet vetter mot intensiv, psykologisk-realistisk dramatik av författare som Jon Fosse och Lars Norén eller Eugene O’Neill. Det andra ansiktet riktar blicken mot något radikalt annorlunda, mot performance och en scenkonst på gränsen mellan teater och dans.

Stockholms Fria

Underhållande debattinlägg vid rätt tidpunkt

Ibland undrar man över konstens profetiska förmåga. Således hade Tranströmerföreställningen Den halvfärdiga himlen premiär på Strindbergs intima teater bara någon vecka efter Nobelpristillkännagivandet. Och nu, veckan efter det stora avslöjandet om en hemlig svensk vapenfabrik i Saudiarabien, har Teater Tribunalen premiär för En föreställning om svensk vapenexport.

Stockholms Fria

Kolonialism kring middagsbordet

Det är vitt, rent och stiligt på Teater Galeasen. Och klaustrofobiskt. Sofforna är vita, kläderna är vita, människorna är ljusa och glada. Åtminstone skenbart.

Stockholms Fria

© 2025 Fria.Nu