Fritt fram för konkurrens på spåren
Nu avskaffas SJ:s monopol på kommersiell persontrafik. Regeringen hoppas att konkurrensen ska ge billigare biljetter och bättre service. Oppositionen och facket befarar högre kostnader och lägre turtäthet på kommersiellt ointressanta linjer.
Järnvägsmarknaden för persontrafik ska avregleras helt, enligt beslut i riksdagen i tisdags. Redan den 1 juli öppnas veckosluts- och helgtrafiken för nya aktörer. I nästa steg öppnas hela järnvägsnätet för internationell persontrafik från den 1 oktober. Slutligen ska marknaden helt öppnas från den 1 oktober 2010.
Enligt alliansen ska avregleringen leda till lägre priser, bättre service och ökat tågresande
– Monopolverksamhet är inget långsiktigt hållbart alternativ för transportsektorn. Det leder till ineffektivitet och toppstyrning. När marknader avregleras släpps kreativiteten lös, och fokus skiftas direkt till kunden. Vi har sett det på andra marknader, och jag är övertygad om att det kommer att ske även här, sade Jan-Evert Rådhström (M), vice ordförande i trafikutskottet, under debatten i kammaren.
Oppositionen pekar dock på att flera frågetecken i regeringens planer. Bland annat har regeringen inte preciserat hur avregleringen ska leda till att tågtrafiken, som redan är utsatt för konkurrens från privatbilismen och flyget, ökar sin marknadsandel. Eller hur konkurrens på de attraktiva sträckor där det redan i dag råder brist på spårkapacitet ska kunna gynna resenärerna.
– Självklart vill man som privat entreprenör verka där chansen till vinst är som störst. Dum vore man ju annars. Det är ingenting att moralisera över, så fungerar marknaden. Var är det då? Det har utretts många gånger. Stockholm-Göteborg, där går det rätt så bra och med vinst. Det kan nog också funka dagtid med Stockholm-Malmö och kanske Ostkustbanan. Men resten av Sverige då? Ska vi lägga ner det? frågade trafikutskottets Karin Svensson Smith (MP).
– Av alla resor är 30–50 procent bytesresor från stora stråk till mindre. Vem tar ansvaret för dessa resenärer? När en operatör blir försenad på ett större stråk är det knappast troligt att en annan operatör på ett mindre stråk väntar in det försenade tåget, påpekade Lena Hallengren (S).
Även fackförbundet Seko är kritiskt till avregleringen. Ordföranden Janne Rudén menar att privata aktörer kommer att vilja ”plocka russinen ur kakan” och befarar att kommersiell lönsamhet kommer att gå före samhällsekonomisk dito.
– Det här är ju ett beslut som enbart är ideologiskt betingat från regeringen och infrastrukturminister Åsa Torstensson. Det blir ju inte en avreglerad marknad, det blir en kaotisk marknad istället.
Han tror inte heller att resenärerna kommer att gynnas genom lägre priser.
– Det finns inte tillräcklig kapacitet på spåren. Det här är ungefär som att öppna insläppet till Liseberg, man säger att alla som vill ska få komma till Sverige och köra tåg. Men verkligheten är ju att det finns fysiska begränsningar, det känner alla som åker tåg till.