Ekologiskt ökar trots lågkonjunktur
Ekologiska varor går mot strömmen. När övrig detaljhandel går mot nollresultat i sommar väntas efterfrågan på ekoprodukter stiga.
Lågkonjunkturen tycks inte bita på gröna varor. Enligt en rapport från Svensk handel finns det skäl för försäljare av ekologiska varor att andas optimism. Bland livsmedelshandlarna tror hälften på ökad försäljning jämfört med förra sommaren.
– Konjunkturdippen ser inte ut att ha påverkat vår syn på ekologiska produkter. Trots att det var högkonjunktur förra sommaren handlar vi mer i år, säger Margareta Ternell, pressansvarig på Svensk handel.
Den totala detaljhandeln förväntas ligga på samma nivå som förra sommaren, men fyra av tio detaljhandlare spår att ekoprylarna säljer bättre i sommar. En orsak är att utbudet av ekologiska artiklar ökat i butikerna.
– Bara i bok- och pappershandlar har utbudet av ekologiska produkter ökat med 28 procent jämfört med förra året. Bland annat har man börjat med ekologiskt papper i böcker, säger Margareta Ternell.
Ökningen av ekologiska produkter i detaljhandeln är 12 procent. Även kläd-, guldsmeds- och leksakshandlare har ökat det miljövänliga sortimentet väsentligt. Men Margareta Ternell vill också framhålla konsumenterna.
– Åtta av tio handlare tror att miljöaspekten är den viktigaste orsaken till varför kunderna väljer miljömärkta varor. Ekologiskt verkar vara en trend som håller i sig, säger hon.
En dyr trend som det tidigare sattes frågetecken kring när konjunkturen vek.
– Sverige skiljer sig från länder som USA och Storbritannien där man under lågkonjunkturen i större utsträckning valt bort ekologiska produkter, säger Margareta Ternell.
Rapporten visar också att lågkonjunkturen kan ha positiva effekter för sommarhandeln i landet.
Mindre pengar och svag krona gör att svenskarna väljer att konsumera mat, dryck och sommarprylar i Sverige istället för utomlands.