Stor skepsism till bonussystem för nyanlända
Regeringen vill utveckla undervisningen i svenska för invandrare och inför därför ett test av ett bonussystem. De som klarar av svenskkurserna inom ett år får 6 000–12 000 kronor. Men politikernas förväntningar möts med stor skepsis.
Den 1 oktober i år drar försöket med att locka med pengar för att snabba på språkinlärningen bland nyanlända invandare igång. Bonussystemet som regeringen tror ska fungera som morot möter dock skepsis hos många. Remissvaren som ligger till grund för att förslaget inte blev ett lagförslag rakt av tror inte på de revolutionära effekter som politikerna pratar om. Två av skeptikerna är Annika Bellming, enhetschef på introduktionsenheten Bergsjön/Kortedala och Marianne Norming, rektor för svenskundervisning för invandrare SFI.
– Det är ett slag i luften och det finns en allmän uppfattning om att man tror att folk inte gör sitt bästa, men vår uppfattning är att de gör sitt bästa, säger Annika Bellming.
Marianne Norming håller med och förklarar att orsaken till att så få klarar av betygen är att många i dag hoppar av kurserna på grund av att de får jobberbjudanden, blir sjuka eller gravida.
– Många som kommer hit är ju kärleksinvandrare och arbetsinvandrare och i dag är det en tredje del som hoppar av, vilket gör att statistiken ser ut som den gör, säger Norming och menar att det regeringen egentligen borde titta på är orsakerna som ligger bakom statistiken.
På grund av de många avhoppen är det få som klarar av kursen inom ettårstiden och genomsnittet ligger på 14–17 månader. Normings förhoppningar med bonussystemet är att fler ska stanna kvar och fullfölja sin svenskutbildning istället för att ta ett jobb och sedan riskera att bli arbetslös på grund av bristfällig svenska. Bonusen ligger mellan 6 000 och 12 000 kronor och beroende på skolbakgrund ska man klara av en viss nivå för att få ut något av det. Men Annika Bellming anser att systemet är orättvist.
– De som verkligen skulle vara förtjänta av en bonus är de som inte får någon, utan redan är snabba när det gäller inlärning. Men det handlar inte om att de är lata eller inte vill, utan de har bara en längre väg att gå. Det kan bland annat bero på traumatiska upplevelser eller att de är analfabeter, säger hon.
Bellming tror att pengarna skulle ha ytterst marginell påverkan på de nyanlända.