Stockholms Fria

Träffsäker politisk filmkonst

I söndags, lagom till att debatten om videon Territorial pissing börjat lugna ner sig, visades politisk experimentfilm på Cinemateket, biografen Sture i Stockholm. Rubriken var Actions – political actions and performances och bakom programmet stod Filmform, som har ett av världens äldsta arkiv för konst- och experimentfilm.

Nyligen hädangångne Kjartan Slettemark lyste upp den kulna vinterdagen med Killing time, en dokumenterad performance från 2004 där han symboliskt och gång på gång mördar den då nyligen återvalde presidenten George W Bush. På sätt och vis en krigsförklaring då Kjartan Slettemark själv var president. Under devisen ”Evil heart fears art” utropade han den icke-territoriella staten KjARTanistan.

Merparten av programmets totalt nio filmer är korta, mellan tre och fem minuter. Men KREV: The Kingdoms of Elgaland-Vargaland är en drygt tjugo minuter lång dokumentär från 1998. Även denna film handlar om ett rike, nämligen konstnärerna Leif Elggrens och Carl Michael von Hausswolffs expansiva stat Elgaland-Vargaland som gör anspråk på alla gränser mellan länder samt en rad mentala territorier, såsom det hypnagoga tillståndet (tillståndet mellan vaka och sömn).

Konstnärerna berättar värdigt och statsmannamässigt om förhållandet till andra länder, om statsbesök och om sina ambassader, konsulat och ministerier. Den formellt ganska konventionella dokumentära stilen gör att utsagorna framstår som milt ironiska och samtidigt sagda på fullaste allvar.

Mindre mångbottnad men desto mer angelägen känns Fia-Stina Sandlunds Vi kan inte äta äran (2003) som delvis tycks bygga på ”autentiskt” nyhetsmaterial från Sveriges television. Det är en effektiv gestaltning där konstnären auktionerar ut den maträtt hon fått som tack för att hon ställt ut på en kommunal konsthall. Utropspriset på 17000 kronor motsvarade konstnärens egna kostnader för utställningen.

Med i söndagens program fanns också två interventioner i de offentliga rummen. Dels Ann-Sofi Sidéns närmast klassiska QM at NK (A queen of mud action) från 1989, där konstnärens figur Queen of mud, naken men helt insmord i lera, går runt på NK och provar parfym, inför smått förskräckta kunder och lätt generade expediter. Snart hörs en myndig stämma uttala ”Har ni tillstånd att göra detta?” och QM skyndar ut på gatan.

I Soundbombing får betraktaren följa med ut och bomba i ett nattligt Stockholm, men när graffaren drar sin tag avger pennan ingen färg utan istället ett högt knarrande ljud. Det är ett verk som pekar på graffitiutövarens rörelse i staden istället för på det skrivna namnet.

Såväl tonfall som uttryck och ärende varierar stort i dessa och alla de andra filmer som visades under söndagen. Och även om inga tunnelbanefönster krossades tror jag ändå inte att några av dem hade fallit Lena Adelsohn Liljeroth på läppen. Kanske var det tur för Cinemateket att vår kulturminister inte syntes i salongen.

Fakta: 

Film

Actions – political actions and performances

Vem Kjartan Slettemark, Leif Elggren/Carl Michael von Hausswolff, Fia-Stina Sandlund, Ann-Sofi Sidén m fl Var Cinemateket När 22 februari

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Banksy-bilden saknar politisk laddning

Hanne Kjöllers omdebatterade text om Megafonen illustrerades med en Banksy-bild som enligt Kjöller signalerar revolutionsromantik. DN:s ledarredaktion uppvisar en stor okunnighet när det gäller bildval, menar konstvetaren Jacob Kimvall.

Fria Tidningen

Problematisera censurbegreppet

Varför är det oproblematiskt att stoppa graffitiutställningar men inte att sortera ut Tintinböcker från ett bibliotek? Tintin-debatten belyser att litteratur och bildkonst behandlas mycket olika. Jacob Kimvall, doktorand i konstvetenskap och författare till boken Noll tolerans, funderar kring censurbegreppet och menar att det hanteras slarvigt.

Fria Tidningen

Konstens mångtydighet kan synliggöra rasismen

Det måste förstås finnas konst som vi inte tycker om. Så har det alltid varit och måste så förbli”, sa vår kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth till DN (18/4) angående att hon skurit upp en tårta formad som en naken kvinnokropp. Bilden kan framstå som osmaklig men konstens frihet väger tungt, ungefär så kan man sammanfatta Adelsohn Liljeroths försvar när hon anklagas för både omdömeslöshet och rasism.

Fria Tidningen

Farväl till erkänd graffare

Schweizaren Sigi von Koeding, mer känd som graffitimålaren Dare, har avlidit 41 år gammal. – Beskedet om hans bortgång kom som en chock, säger svenske målaren och
vännen Puppet.

Fria Tidningen

© 2025 Fria.Nu