Fria Tidningen

Väktarbolag kan ta över biljettkontrollerna

Biljettkontrollen i SL-trafiken ska läggas ut på entreprenad. Oppositionen och facket är kritiska. Och dotterbolaget SL Kundtjänst, som i dag sköter biljettkontrollerna, förbjuds av SL att lägga ett anbud.

Biljettkontrollen i SL-trafiken ska upphandlas, enligt ett beslut i SL:s styrelse på onsdagen. Vid årsskiftet 2009–2010 ska enligt planerna en privat aktör ta över. Målsättningen är enligt majoriteten fler kontroller och högre effektivitet.

– Vi vill nå bättre resultat och ha en mer heltäckande verksamhet. I dag är det ganska sällan en enskild resenär ser en kontrollant i kollektivtrafiken, säger Lennart Rhodin (fp), vice ordförande i SL:s styrelse.

Oppositionen förordar istället att kontrollverksamheten ska orienteras mer mot service och befarar att möjligheten till politisk styrning kommer att minska. Det finns också en oro över vad resenärerna kommer att tycka om något av de väktarbolag som i dag arbetar i tunnelbanan tar över verksamheten.

– Visst finns det bekymmer för hur en utomstående aktör ska kunna sköta de här kontrollerna utan att skada SL som varumärke, och den delar jag, säger Yvonne Blombäck (mp), styrelseledamot i SL.

Kaj Eriksson är ordförande Seko klubb 107 som organiserar SL:s knappt 100 biljettkontrollanter och skarpt kritisk till styrelsens beslut.

– Vi får höra att det här är ett ideologiskt beslut. Men moderaterna har aldrig haft någon ideologi förut så varför har de det nu? Det är den stora fantastiska marknaden som ska lösa allt. Och det vet vi ju hur det går när marknaden ska styra, det är bara att titta på hela SL-trafiken.

Medlemmarna, som vid en upphandling kommer att följa med till den nya huvudmannen, oroar sig över försämrad arbetsmiljö.

– Med all säkerhet hamnar vi hos ett väktarbolag. Betyder det att vi ska gå ordningsvaktutbildning och utrustas med batonger? frågar sig Kaj Eriksson.

Ett sådant scenario är dock inte aktuellt, enligt Lennart Rhodin.

– Jag är helt motståndare till någon form av batongverksamhet. Skulle det vara ett företag som ägnar sig även åt väktarverksamhet är det väldigt viktigt att man håller isär de här uppgifterna. Att en kraftig securitasvakt som har några minuter över går ner i tunnelbanan och kontrollerar biljetter ser jag som fullständigt uteslutet.

Biljettkontrollerna sköts i dag av SL Kundtjänst, ett helägt dotterbolag till SL. Bolaget vill ansvara för driften även i framtiden, men tillåts inte lämna anbud i upphandlingen eftersom SL vill att driften ska skötas i extern regi.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

EU utreder Sveriges vargjakt

En fråga från Miljöpartiets Europaparlamentariker Carl Schlyter har resulterat i att EU-kommissionen nu ska utreda den svenska licensjakten på varg.

Fria Tidningen

Högre hyror när allmännyttan ska ge vinst

Kommunala bostadsbolag ska drivas affärsmässigt och allmännyttans hyresnormerande roll avskaffas. Det föreslår regeringen i en lagrådsremiss. Nätverket för hyresgästernas boende trygghet menar att fältet därmed är fritt för en upptrappning mot marknadshyror.

Fria Tidningen

Sverige ska leda piratjakt i Somalia

Från och med april ska en svensk sjöstyrka leda EU:s antipiratoperation Atalanta utanför Somalias kust. Oppositionen hade velat se tydligare skrivelser om orsakerna bakom sjöröveriet men är ändå nöjd med beslutet.

Fria Tidningen

Analys: Rödgrönt samarbete färgar utrikespolitiken

De rödgröna har presenterat en gemensam utrikespolitisk överenskommelse. Dokumentet visar att Vänsterpartiet och Miljöpartiet har större inflytande över det rödgröna samarbetet än vad Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna har i alliansen.

Fria Tidningen

Utrikesdebatt i skuggan av riksdagsvalet

Det stundande riksdagsvalet gjorde sig tydligt påmint under mandatperiodens sista utrikespolitiska debatt. Såväl utrikesministern som den rödgröna oppositionens företrädare bjöd på både plakatpolitik som pajkastning blocken emellan.

Fria Tidningen

© 2025 Fria.Nu