Här var det – inte – bilfritt
Stockholm deltar inte i den europeiska trafikantveckan som pågår just nu. – Det säger allt om majoritetens inställning till den här typen av frågor, säger Yvonne Ruwaida (mp).
Den 16–22 september pågår den europeiska trafikantveckan över hela kontinenten. Förra året deltog 2 020 städer och kommuner. Syftet med kampanjen är att förbättra trafikmiljön för alla i tätorter och städer, och veckan avslutas av en del städer med en bilfri dag, någonting som är frivilligt. I Sverige deltar i år bland andra Göteborg, Malmö, Östersund och Västerås. Men inte Stockholm.
Magnus Thulin, biträdande borgarrådssekreterare åt miljö- och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m), säger att det inte är läge för staden att delta i år.
– I det här fallet har man valt att lägga pengarna på andra åtgärder för att få bukt med de här problemen. Tidigare har det kostat omkring tre miljoner kronor att delta. Det är ganska mycket pengar som man kan lägga på andra saker, som belysning och trädplantering.
– Sedan är det så att som det ser ut i stan med alla byggen är det svårt att kombinera med att stänga av vissa viktiga stråk.
Den borgerliga majoritetens trafikpolitik i Stockholms stad är någonting som får oppositionsborgarrådet Yvonne Ruwaida (mp) att gå igång.
– Jag tycker att det säger allt om deras inställning till den här typen av frågor. Det finns några jätteakuta frågor inom trafiken: dubbdäcksanvändningen, minskad biltrafik genom bland annat bättre samordning av transporter, bättre kollektivtrafik och att man måste ha trängselavgifter på Essingeleden.
– Det finns inte bara en lösning utan många. Istället slänger man 40 miljarder i sjön på ett 20 år gammalt förslag som bara kommer att öka växthuseffekten.
Det hon talar om är Förbifart Stockholm, ett projekt som – om det byggs – kommer att stå klart om tidigast 15 år och som beräknas öka biltrafiken väsentligt.
– Vi ser det ju tvärtom som att det är bra att få bort biltrafiken från innerstaden. Det är inte dagens biltrafik som kommer att åka på den vägen, säger Magnus Thulin. Tekniken utvecklas ju hela tiden. Förbifarten kommer att minska köerna. Det är klimatsmart.
Yvonne Ruwaida menar att majoritetens politik visar på att de tycker att bilar är ”heliga”.
– Man förstår inte att det finns en konflikt mellan ökad biltrafik och partikelmängd. Den bilfria dagen är en opinionsyttring. Vi borde ha stängt av åtminstone en gata i stan.
I protest och för att uppmärksamma veckan håller miljöpartiet Stockholm en cykeldemonstration på måndag och delar ut ett pris till årets Partikelhjälte.
<h2><a href="http://www.fria.nu/tema/foerbifarten">Läs fler artiklar om Förbifart Stockholm på vår temasida.</a></h2>