Media sprider falsk bild av våldet
Media sprider en bild av att våldet i samhället ökar drastiskt. Men bilden är falsk, enligt Brottsförebyggande rådet. Antalet polisanmälda misshandelsfall ökar kraftigt, men inte våldet i sig.
– Nästan dagligen kan man läsa om våldsbrott. Det är en standardberättelse att våldet ökar, säger Ester Pollack, som forskar om kriminaljournalistik vid Stockholms universitet. Vi får en tämligen överdriven föreställning av hur utbrett våldet är via media.
Hon får medhåll av Felipe Estrada, chef för enheten för forskning och utveckling hos Brå.
– När media rapporterar om våld skriver man att det ökar, säger han. Det är så etablerat att det inte längre spelar någon roll om det verkligen ökar eller inte.
Bilden av det ökade våldet kommer från att många använder statistik över polisanmälda misshandelsfall, istället för över den totala mängden fall.
– Anmälningarna ökar kraftigt, men de flesta anmäler inte, säger Felipe Estrada. Om man bara ser till anmälningarna får man en begränsad verklighetsbild.
För att få reda på hur många som blir utsatta för misshandel totalt sett gör Statistiska centralbyrån, SCB, frågeundersökningar.
Där ser man (se tabell) att andelen personer mellan 16-84 år i Sverige som har varit utsatta för våld som gett kroppsskador endast har ökat med 0, 5 procent mellan 1980 och 2005. Bland ungdomar mellan 16-24 år är det en större andel som utsätts för misshandel, men däremot är ökningen lika liten.
Det finns ingen enskild statistik för Göteborg, då Göteborg och Malmö har räknats ihop. I de två städerna tillsammans är ökningen, precis som i Sverige i stort, 0,5 procent mellan 1980 och 2005.
SCB har bara statistik fram till 2005, men Brå har undersökt våldsutvecklingen i Sverige mellan 2006 och 2007. Inte heller mellan dessa år ökade våldet, enligt Estrada.
Anledningen till att media ändå rapporterar om ökat våld är att det säljer, menar Pollack.
– Nyhetsvärderingen bygger inte på publicistiska ideal utan på kommersiella, och brottsjournalistiken är en kommersiell vara. Man kan önska att de publicistiska idealen skulle väga tyngre.