Kommunal trampar på bussbromsen
Det drar ihop sig till konflikt mellan Kommunal och de privata bussföretagen. Parterna står långt ifrån varandra och strejk är varslad från och med den 1 juli. I Stockholm kommer nära nog alla bussar att stå stilla.
Den 3 juni strandade förhandlingarna mellan Kommunal och motparten Bussarbetsgivarna, som samlar privata bussföretag. Kommunal vill strypa arbetsköparnas möjlighet att utnyttja osäkra behovsanställningar och begär bättre regler för dygnsvila.
Men främst står striden kring nivån på de kommande årens löneökningar. Kommunal har krävt 1 600 kronor eller 7,93 procent på 22 månader. En ökning som accepterats av de kommunala arbetsköpare fackförbundet tecknat avtal med, men som de privata inte vill gå med på.
– Vi vill ha samma ökningar som våra medlemmar i det kommunala fick den 9 maj, därför har vi varslat om strejk, säger Kommunals ombudsman Bo Sandholm.
Strejkvarslet som träder i kraft den 1 juli berör 6 000 bussförare. I Stockholms län lägger 3 800 förare – anställda hos Swebus och Buslink – ner arbetet.
– Det är ett väldigt omfattande varsel och jag tycker att Kommunal tar på sig ett stor ansvar när man lägger ett sånt här strejkvarsel för att få igenom högre löneökningar än vad någon annan grupp på arbetsmarknaden fått, säger Bussarbetsgivarnas vd Peter Jeppsson.
Att Kommunal skulle begära högre löneökningar än andra grupper stämmer dock inte, enligt Bo Sandholm, som menar att lönekraven ligger inom ramen för LO:s samordning.
– De jämför oss med andra branscher. Vi jämför oss med den egna eller närliggande som har med transporter att göra. Och då ligger vi under ökningarna i taxi- och limousineavtalen.
Avtal som har träffats av Transportgruppen, där Bussarbetsgivarna ingår.
Parterna står långt ifrån varandra och bägge sidor tror att strejken kommer att bryta ut. Viss ersättningstrafik ska enligt Kommunal undantas, men kollektivtrafikens bussar kommer att stå helt stilla.
– Kampviljan är väldigt god, säger Bo Sandholm. Det här är vårt sätt att visa att vi menar allvar. Vi har förhandlat sedan mars och krökt rygg i massor av frågor utan att få igenom någonting.
Bussarbetsgivarnas Peter Jeppsson sätter dock hårt mot hårt.
– Om vi hade haft för avsikt att gå med på deras krav hade vi gått med på dem från början.