Bris kan bara hjälpa var femte vuxen
Samtidigt som barns psykiska ohälsa ökar, tvingas Bris vuxentelefon på grund av bristande resurser avfärda 81 procent av alla samtal från vuxna som är oroliga att barn far illa.
Sedan 1972 har Barnens rätt i samhället, Bris, drivit en vuxentelefon. Dit kan vuxna som oroar sig över egna eller andras barn ringa anonymt, för att få råd och stöd av en utbildad person.
– För många är steget för långt att kontakta socialtjänsten. De vill först ventilera sin oro med en annan vuxen, säger presschef Cecilia Nauclér.
Hon berättar att många av de vuxna som kontaktar Bris ringer om barn som befinner sig i svåra situationer. Det handlar om barn som skär sig, skriver självmordsbrev, lider av ätstörningar eller har sömnproblem.
– Av de barn som ringer till oss på Barnens hjälptelefon, angav 16 procent psykisk ohälsa år 2003. 2007 var siffran 42 procent. Många känner sig stressade av ökande krav.
Under 2007 gjordes 14 698 försök att komma fram till Bris vuxentelefon, men på grund av knappa resurser ledde bara 19 procent av dem till ett samtal. Bris är en ideell organisation och det statliga stödet utgör en bråkdel av verksamhetskostnaderna.
– De 1,6 miljoner vi får från Socialstyrelsen utgör fyra procent av vår budget. Vi har sökt men inte fått mer pengar därifrån.
Beatrice Hopstadius, chef för samordningskansliet på Socialstyrelsen, säger att om Socialstyrelsen ska kunna ge Bris extra medel, krävs ett uppdrag från socialdepartementet.
– Ännu har vi inte fått ett sådant uppdrag, och vi har många organisationer att fördela medel till.
På socialdepartementet vet man inte mer än att Göran Hägglund, som är bortrest, har sagt till TT att departementet kommer att ställa sig välvilligt till en ansökan från Bris.