• Gered Mankovitz
Göteborgs Fria

Gered Mankowitz satsar på säkra kort

Mannen som i sin ungdom fäste Rolling Stones på film fortsätter ett vinnande koncept. Gered Mankowitz visar ett urval av sina klassiska bilder på Röda Sten

Det var en blott nitton år gammal men redan etablerad fotograf som följde med på rockcirkusen kring Rolling Stones stora USA-turné 1965. Turnén besökte 48 städer och var nästan konstant på väg.

- Givetvis var det ett äventyr, alla ungar i Storbritannien drömde om USA. Det var vår kulturella ikon via såväl musiken och serietidningar som cowboys och indianer. Och visst, vi gled runt i Cadillac-limousiner, det var fester och fans, men mycket av det var trist och jobbigt också. Det är ett liv uppochned.

För några år sedan firade Gered Mankowitz 40 år som fotograf. Redan som sextonåring förtjänade han sitt levebröd på att ta bilder och sälja dem. Men när han kom i kontakt med Rolling Stones genom deras dåvarande manager Andrew Loog Oldham var han ännu långt ifrån luttrad.

- De flesta fotograferna i musikbranschen kom från en fotojournalistisk bakgrund och hade ingen egen relation till banden.

-Jag var av samma generation som Stones och förstod deras energi och deras entusiasm. De tyckte om att ha en yngre person i närheten och vi kom väldigt bra överens. De lyssnade på mina idéer och jag på deras.

Då bandet trivdes med honom kunde Gered komma dem nära, och bland de bästa bilderna av de femtiotvå stycken som hänger på Röda Sten är informella, intima bilder som visar personligheterna bakom artisten. Men här finns också bilder som blivit sannskyldiga ikoner. Bland andra den som pryder omslaget till 'Out of Our Heads', där bandet trängs i glipan mellan ett par containers. Gered själv förklarar bildens tillkomst som en produkt av flera faktorer. Det fanns tekniska realiteter att ta hänsyn till. Man var tvungen att tänka på att bilden skulle bli ett skivomslag när man tog den. Men det fanns också plats för kreativitet och spontanitet. Fotot härstammar från en tidig session med bandet, och det fanns ingen egentlig plan för den. Att flytta bandet in i en ny miljö gav upphov till något nytt.

- En grupp människor som står för sig själva erbjuder ett begränsat antal variationer. Om man flyttar på dem, sätter in dem i en ny fysisk miljö, så tvingar det fram nya och unika kompositioner. Och jag tycker det är ett kännetecken för ett riktigt bra band, att de tar med sig en närvaro, visuell och personlig, vart de än är.

Gered nämner The Hives som ett exempel på ett av de många samtida band han fotograferat som besitter den närvaron. Han fortsätter att arbeta med nya artister, samtidigt som han vårdar sitt bidrag till rockhistorien i bild. Han ger ut begränsade upplagor av sina bilder i arkivbeständigt material, publicerar dem i dyra böcker och ställer ut från London och Halmstad till Tokyo och Dubai.

Utställningen pågår till och med den 10 juni.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Klässbol Boogie

Om lilla Klässbol är känt för något så är det sitt anrika linneväveri. På senare år har dock en konkurrent, om än nischad, armbågat sig fram. Jag vet inte var gränserna för en festival egentligen går, Klässbol Boogie erbjuder en hel dags spelningar och fest och brukar locka nånstans runt 400 besökare.

Göteborgs Fria

Nathalie Ruejas Jonson och det autistiska perspektivet

Det skeva perspektivet, det lilla som blir enormt, det stora som försvinner. Alla ord som regnar i kaskader över världen tills den inte syns längre. Och så stunderna med hörlurarna på max för att få ledigt en stund. Kaoset och skammen inför kaoset. Att be om hjälp. Att få hjälp.

Hon besjunger livet i utkanterna

I Händelsehorisonten skildras ett samhälle som på många sätt inte alls är olikt vårt, ett samhälle som har förvisat en grupp människor till Utkanterna.

Fria Tidningen

© 2025 Fria.Nu