Miljönämnden sa nej till krav på luftutredning
Luften i Göteborg har olagligt höga halter av kvävedioxid. Därför ville miljöförvaltningen tvinga trafikkontoret att redovisa vad som görs åt det. Men politikerna sa nej.
Det är miljönämnden som är tillsynsmyndighet i miljöärenden, men det är trafiknämnden som ansvarar för trafikfrågorna. Eftersom det är från trafiksektorn som huvuddelen av kvävedioxiden kommer, föreslog tjänstemännen på miljöförvaltningen att deras nämnd skulle kräva att trafikkontoret utreder saken.
Men på ett sammanträde förra veckan sa miljönämnden nej. Socialdemokraterna och de borgerliga anser att ett föreläggande, ett myndighetskrav, skulle skapa intrycket av att inget görs.
- Förvaltningen ger sken av att arbetet inte fungerar bra i Göteborg, vilket det gör. Dessutom pågår också utredningsarbete från länsstyrelsens sida, säger Lisbeth Grönfeldt Bergman (m), vice ordförande i miljönämnden.
Vänsterpartiet och miljöpartiet röstade däremot för förslaget. Jöran Fagerlund (v), miljönämndens ordförande, menar att det är viktigt att nämnden tar sitt tillsynsansvar på allvar.
- Vi kan inte agera annorlunda för att det är en kommunal nämnd som är med i det här, säger han.
Att utredningsarbete redan pågår tycker inte Fagerlund är en anledning att inte komma med ett föreläggande. Tvärt om är det just en redovisning av vilket arbete som pågår han efterfrågar.
- Det är ju inte så att vi ber dem uppfinna hjulet på nytt, säger han.
I början av juni ska kommunstyrelsen hålla en hearing om luftkvaliteten i Göteborg. Om inte tillräckligt mycket information kommer fram vid den kan Fagerlund tänka sig att ta upp ärendet på nytt i nämnden.
Vid årsskiftet trädde en ny lag i kraft som bland annat innebär att landets kommuner måste klara miljökvalitetsnormen för kvävedioxid. Högst sju dygn om året får den genomsnittliga koncentrationen av gasen vara högre än 60 mikrogram per kubikmeter luft.
I januari rapporterade GFT att lagens krav sannolikt inte skulle uppfyllas i Göteborg, och redan vid utgången av februari visade det sig sedan att miljökvalitetsnormens gräns hade överskridits fler gånger än vad som är tillåtet för ett helt år. Och den 31 januari var halterna av kvävedioxid de högsta på 25 år.
Miljökvalitetsnormen för kvävedioxid är alltså lagfäst sedan 1 januari i år, och det reser frågan om kommunen agerar brottsligt genom att inte erbjuda sina invånare bättre luft.
- Ja, det är ju en tvingande lagstiftning. Å andra sidan säger ju miljöbalken också att man ska vidta de åtgärder som är tekniskt möjliga om det är ekonomiskt försvarbart. Det finns alltså inget stöd i miljöbalken i det här läget för att till exempel stänga av all biltrafik i Göteborg när luften är dålig, säger Fagerlund.
Han menar också att det viktigaste kanske inte är att komma tillrätta med utsläppstopparna. Det är tvärt om den långvariga exponeringen för relativt höga halter luftföroreningar, till exempel partiklar, som är skadligast.
På länsstyrelsen, som har utformat ett åtgärdsprogram för kvävedioxid, tror man att det kommer att ta ett tag att komma till rätta med problemen, främst på grund av att trafiken i Göteborgsregionen beräknas öka med 30 procent fram till 2010.
I regeringens uppdrag till länsstyrelsen ingår, som GFT tidigare har uppmärksammat, att åtgärdsprogrammet för kvävedioxid inte får skada transportsystemet eller regionens utveckling.