Ny ombudsman ska se till att Migrationsverket ger gott bemötande
Nu har Migrationsverket fått en sökandeombudsman. Han ska se till att sökande får ett gott bemötande och service och ser inget problem med att han får lön från verket.
- Jag är bara ansvarig inför styrelsen och tycker det är en självklarhet att sökande ska sättas i centrum och mötas med respekt, säger Christer Munter.
Det ligger i tiden. Poliser som begår tjänstefel utreds av andra poliser och Riksrevisionsverket granskar andra statliga verk. Nu har Migrationsverket anställt en sökandeombudsman som får lön av Migrationsverket och som ska utreda om en asylsökande har bemötts på fel sätt eller fått fel service.
- Men jag tycker att de sökande kan ha fullt förtroende för mig. Jag har under mina 16 år på Migrationsverket gjort mig känd för att säga vad jag tycker, när någon behandlar sina klienter dåligt, säger Christer Munter, sökandeombudsman.
Han säger att införandet av en sökandeombudsman visserligen fanns med i verksamhetsplaneringen för 2006, men han tror att senaste tidens skandaler gjort att tjänsten tillsattes redan den nionde januari.
Christer Munter tycker att det är självklart att sökande ska behandlas med respekt av ett statligt verk. Han har tidigare jobbat som brevbärare innan han gick journalisthögskolan för att sedan börja jobba som informatör på Migrationsverket.
- Jag har lärt mig vad ett bra bemötande betyder.
Till sökandeombudsmannen kan alla som söker uppehållstillstånd av olika skäl i Sverige vända sig om de upplever att de har fått dålig service eller blivit illa bemötta. Efter en anmälan kontaktar han handläggarens chef och kanske handläggaren för kompletterande uppgifter. Chefen har då en återrapporteringsskyldig-
het till Christer Munter, där chefen ska beskriva vilka åtgärder han eller hon har vidtagit. Gör chefen inget, vänder han sig till chefens chef.
- Samtidigt håller jag kontakt med den som känner sig felbehandlad och upplyser om vad som händer i ärendet.
Det är den upprättelsen som erbjuds av Migrationsverket om kränk- ningen inte varit så allvarlig. Om förtroendet för en handläggare är allvarligt skadat, kan den sökande få en ny handläggare. Om handläggaren har uppfört sig väldigt olämpligt, till exempel uppträtt rasistiskt, kan det bli ett fall för Migrationsverkets ansvarsnämnd. Då kan han bli avskedad. Men det är inget som sökandeombudsmannen kan yrka på.
Ska man inte avkräva handläggaren en ursäkt också?
- Göra en pudel? Vissa saker kan inte göras ogjorda. Som att fira avvisningar med champagne. Men om kränkningen varit allvarlig, vill jag se till att Migrationsverket ger en ursäkt.
Även om Christer Munter får sin lön från Migrationsverket, har han själv ingen chef. Han är bara rapporteringsskyldig inför Migrationsverkets politiskt tillsatta styrelse. När någon gjort en anmälan om felaktigt bemötande, kan det ibland handla om ett systemfel, till exempel om ett par som vill gifta sig med varandra får vänta för länge. Även detta ska rapporteras till styrelsen.
Att han känner de flesta handläggare på arbetsplatsen i Göteborg bekymrar honom inte. Tvärtom tycker han att det är en fördel att han är insatt i hur de arbetar.
- Jag är ju inte ute efter att sätta dit någon. Jag ser mitt arbete snarare som en myndighetsutveckling.
Men resultatet kan ju bli att du sätter dit olika personer!
- Ja, men jag har agerat redan tidigare när jag upptäckt missförhållanden.
Tystnar inte alla handläggare när du går förbi dem i fikarummet?
- Inte mer nu än förut. De vet att jag tycker att det är fel att kränka sökande. Istället ska de sättas i centrum.