• Utan titel (Szczecin) av Per Hüttner
Göteborgs Fria

Att skapa en plats för sorgen

De stora panoramabilderna som visar vackra vyer över städer och landskap frammanar för ett ögonblick den förväntansfulla känsla som infinner sig när man kliver in på en resebyrå. En långsträckt sandstrand i Spanien under solnedgången, pulserande folkliv i Kinas, Polens och USA:s storstäder, storslagen natur i Norge. Men Per Hüttners foton är mera än ett dokument över platser, de visar iscensatta händelser där han själv deltar.

Spåren av sorgen efter den bortgångne fadern går som en röd tråd genom hans fotoutställning 'Repetitiv tid'.

En tendens som funnits inom samtidskonsten under senare år har varit att iscensätta dokumentärbilder. Ett förhållande eller en idé kan tydliggöras genom att konstnären använder sig av arrangerade situationer. Per Hüttner har under flera års tid rest världen runt för att fotografera platser. Fotoserien 'Jogging in exotic cities' (1999-2000) visar hur han på bild efter bild iförd vita kläder springer genom storstäders myllrande folkliv. Men har den ständigt pågående rörelsen varit en färd mot någonting eller ifrån någonting? I sin pågående utställning har han stannat upp för att möta sorgen efter sin bortgångne far som omkom i en bilolycka då Per Hüttner endast var fyra år gammal.

Den första av utställningens sju bilder beskriver Hüttner som nyckelbilden i utställningen.

I den gestaltas tidpunkten för dödsfallet. Bilden som är tagen i Stockholm 2005 visar en liten pojke i vita kläder som håller en blombukett. Han står med nedböjt huvud framför en arrangerad minnesplats i form av blommor och gravljus, som om han begrundade det som hänt. Men vilka möjligheter har ett barn att bearbeta förlusten av en förälder? I de följande bilderna figurerar konstnären i vuxen ålder, mitt i städernas trafikkaos eller ensam på en strand. Spåren efter sorgen följer honom och syns i form av de vita barnkläderna som är utplacerade på marken samt gravljus och blommor vilket tillsammans bildar arrangerade minnesplatser. Det som är påtagligt är hur avståndet till sorgen skiftar mellan de olika bilderna. I stadsbilderna befinner sig Hüttner på avstånd från sorgeplatsen, i några av dem vänder han ryggen mot den, men kastar en blick över axeln. Som om stadens hektiska liv inte erbjuder mentalt utrymme för att kunna stanna upp. I strandkanten på behörigt avstånd från staden i bakgrunden har han istället böjt sig över minnesplatsen. 'Repetitiv tid' gestaltar inte bara Hüttners personliga upplevelser utan även universella teman som individens plats i den urbana miljön och människans möjligheter att existera i staden. Spåren leder tillbaka till det sena 1800-talet då såväl fotografiet som den moderna storstaden växte fram.

Som ur ett reningsbad kliver Hüttner upp ur vattnet i Canal St. Martin i Paris i utställningens sista bild. Kanalen bildar parallella linjer i bilden vilka löper samman i en punkt i fjärran. Genom att använda centralperspektivet har konstnären möjlighet att styra betraktarens blick. Men i det här fallet är det förmodligen lika mycket sin egen blick han vill styra. I riktning framåt.

Fakta: 

Repetetiv tid
Konstnär: Per Hüttner
Utställning: Stenasalen
Pågår fram till 22 februari

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Nathalie Ruejas Jonson och det autistiska perspektivet

Det skeva perspektivet, det lilla som blir enormt, det stora som försvinner. Alla ord som regnar i kaskader över världen tills den inte syns längre. Och så stunderna med hörlurarna på max för att få ledigt en stund. Kaoset och skammen inför kaoset. Att be om hjälp. Att få hjälp.

Hon besjunger livet i utkanterna

I Händelsehorisonten skildras ett samhälle som på många sätt inte alls är olikt vårt, ett samhälle som har förvisat en grupp människor till Utkanterna.

Fria Tidningen

Hon ger ut sin egen poesi

Louise Halvardsson gav ut sin diktsamling Hejdå tonårsångest - 35 dikter innan 35 på eget förlag. Nu har hon nominerats till Selmapriset.

Fria Tidningen

© 2025 Fria.Nu