UngaTur-teatern imponerar stort | Fria.Nu
  • Politisk teater utan pekpinnar. SFT:s Mikael Oebius imponeras stort av UngaTurs Mordet på Marat.
Stockholms Fria

UngaTur-teatern imponerar stort

- Det är ganska fantastiskt. Alla inblandade har ställt upp gratis och dessutom arbetat på fritiden med allt som har behövts runt omkring. Vi har skrapat ihop en budget på femtiotusen kronor och vi är trettio personer på scen och sammanlagt kanske femtio inblandade i projektet, kommenterar regissören Nils Pilotti UngaTurs nya uppsättning.

Och det ligger någonting i vad han säger. Det är ingen liten eka, snarare en fullriggare, den unga ensemblen sjösatt i Kärrtorp. Mordet på Marat är metateater, en pjäs om ett teaterstycke som spelas upp av patienterna på ett mentalsjukhus i Frankrike cirka tjugo år efter den franska revolutionen.

På hospitalet befinner sig som patient den famöse Markis de Sade, som alltså skrivit pjäsen i pjäsen om sig själv och den glödande revolutionären Marat. Båda hyser en lidelsefull kärlek till 'friheten' men, som det gestaltas i stycket, har de väldigt skilda uppfattningar om vad denna frihet består av och hur den skall uppnås.

Den pompöse direktören som vill visa upp hospitalets framgångsrika 'moderna och humanitära' terapier tappar så småningom kontrollen över den oberäkneliga truppen.

Peter Weiss skrev pjäsen i mitten av 60-talet under den omvälvningens tid då gamla ideal vittrade sönder eller sprängdes och den är där-igenom förbluffande aktuell. Det är ett lyhört pjäsval. En politisk pjäs som ställer frågor.

Vad finns det då för jordmån för politisk teater i Sverige idag? Finns det ett intresse?

- Jag tror det finns en tudelning, säger pjäsens producent - och tillika huvudrollsinnehavare som mörderskan Charlotte Corday - Carina Ehrenholm. Dels ett stort ointresse för politik men samtidigt ett stort intresse för att framstå politiskt korrekt, att vara medveten, att vara feminist och så vidare.

- Det är en så klassisk bild, fyller Nils Pilotti i. Till exempel med människan som går och köper en palestinasjal för att det är mode, inte för att den vill säga någonting. Men, hur kan man inte ta ansvar för sitt samhälle, låta bli att reflektera över den värld vi lever i?

Hur lyckas UngaTur då hålla ihop galenskapen? Med undantag för några reflektioner måste jag kapitulera snudd på förbehållslöst!

Fantasirik scenografi och kostym. Nyskriven märkligt kongenial kabaretmusik - utmärkt framförd live. Lägg till spastisk hospitalkoreografi och ett genomlysande engagemang så blir de dryga två timmarna till en sprakande upplevelse där hela ensemblen är på scen hela tiden och nära publiken.

Den enda egentliga invändningen är just längden. En varsam komprimering hade gjort det lättare att behålla fokus i det myllrande skeendet på scenen. Kanske hade textens tyngd tjänat på det.

Den febrigt besvikne revolutionäre kollektivisten Marats och den iskallt cyniske individualisten de Sades inspirerade munhuggningar om frihetens väsen, revolutionens förflyttning av makt och rikedom - inte till de fattiga utan till det nya frälset - och våldets rättfärdigande i strävan efter frihet kommenteras och gestaltas av de övriga patienterna och den alltmer desperate direktören.

Några enkla svar gives förstås icke. Det är pekpinnebefriad politisk teater på högsta nivå som utmanar publikens intellekt.

Alla som ännu inte hittat till Kärrtorp och UngaTur - gör resan och kom ut från salongen med ett stort leende och bekymrat rynkad panna.

Men gör det snarast. Pjäsen spelas bara till och med den 27 augusti!

Fakta: 

TEATER
Mordet på Marat
Av: Peter Weiss
Regi: Nils Pilotti
Medverkande: Ett trettiotal elever från diverse
teaterskolor i Sverige
Musik: Daniel Bergnér, Jan Tavares
Scen: TurTeatern, Reflexen, Kärrtorp

Annons

Rekommenderade artiklar

Årets julkalender i antågande

Snart är det dags för årets julkalender på tv. Som alltid kommer den att diskuteras lika mycket som budgetpropositionen.

Stockholms Fria

En besvikelse och ett frågetecken på Stockholm Jazz

Tredje dagen på Stockholm Jazzfestival innehöll en mindre besvikelse och ett stort frågetecken. The Bad Plus kom inte till sin rätt och Raoul Björkenheim Trio på Fasching satte myror i huvudet på publiken.

Stockholms Fria

© 2020 Fria.Nu