Storföretag är psykopater, enligt dokumentär diagnos
Storföretagen är världens mäktigaste institutioner. Men de är också psykopater, enligt en ny kanadensisk dokumentär som premiär i Göteborg igår.
Vilken typ av människa skulle ett bolag vara om det var en människa? En klinisk psykopat, svarar dokumentären The Corporation.
- Allting som vi gör påverkas på något sätt av företag, säger Joel Bakan. Han har skrivit boken som ligger till grund för The Corporation.
När Bakan arbetade med boken mötte han dokumentärfilmarna Jennifer Abbott och Mark Achbar, och började jobba tillsammans med dem. Achbar är känd för sin dokumentär Manufacturing Consent, om lingvistikprofessorn och debattören Noam Chomsky.
- Storföretagen är de mest dominerande institutionerna i världen i dag, och vi tyckte att det var värt att ta en närmare titt på vad det innebär, säger Bakan.
Enligt lagen är företag juridiska personer. De kan köpa och sälja egendom, de har yttrandefrihet och många andra rättigheter som individer har.
Filmen visar fyra exempel på företagens verksamhet - bland dem så kallade sweatshops i Honduras och Indonesien - för att visa att den här 'juridiska personen' är omoralisk, beräknande och lögnaktig.
Företaget, påpekar filmen, bryr sig inte om sociala eller juridiska föreskrifter när det gäller att få det som det vill ha, och det lider inte av skuldkänslor, samtidigt som det efterliknar mänskliga egenskaper såsom empati, altruism och omsorg om andra.En person med sådana karaktärsdrag skulle bli kategoriserad som psykopat, enligt de kriterier som Världshälsoorganisationen WHO har slagit fast. Men filmen är ingen ensidig predikan. Den ger gott om utrymme åt företagsledare och representanter för högerorganisationer, exempelvis det kanadensiska Fraser-institutet.
Institutets Michael Walker säger till tittarna att hungriga människor i fattiga länder har det bättre om de kan få en krona i timmen för att tillverka märkesvaror som sedan säljs för hundratals kronor.
Ekonomen Milton Friedman sammanfattar företagens roll: de skapar jobb och välstånd men är oförmögna att hantera de sociala konsekvenserna av sina handlingar.
The Corporation visar upp en rad av dessa konsekvenser. Den visar hur människor dödats i Bolivia då de protesterat mot att vattenförsörjningen sålts ut till privata företag. Den visar hur marknadsföring och reklam kan skapa en längtan efter lyxvaror, och hur företag samtidigt kan hindra information från att spridas.
Filmen visar exempelvis hur jordbruksjätten Monsanto lyckas hindra medierna från att berätta om den potentiella hälsorisken med ett av företagens preparat som ges till mjölkkor för att öka deras produktion.
Men The Corporation berättar också om hur människor kan påverka. Det är ett av filmens budskap, säger Bakan.
- Vi vill att folk ska förstå att de kan förändra saker och ting, säger han.
Oscar Olivera från Bolivia berättar hur invånarna i staden Cochabamba tog tillbaka kontrollen över vattnet. Han säger att det man kan lära sig är att folkets förmåga till 'reflektion, ilska och uppror' är ett viktigt motmedel mot en globalisering på storföretagens villkor.
The Corporation visas på Hagabion.