Stockholms Fria

Scenkonst på Gotland

Om sommaren förvandlas Gotland till en ö i Stockholms yttre skärgård. När halva huvudstadens befolkning och en god del av dess kulturliv flyttar dit, vad är då naturligare än att Stockholms Frias teaterrecensent besöker några gotländska teaterföreställningar?

I Hablingbo på sydvästra Gotland spelas nycirkusvarietén Magonzas magiska delikatesser i ett tält i skogsbrynet invid en crêpesrestaurang, inrymd i en pietetsfyllt uppsnofsad gammal ladugård. Människor äter vid borden, barn tumlar frenetiskt omkring på en liten kulle, en bit bort betar kor på en grön äng. En herre i hög hatt leder publiken mot tältet. Varietén kännetecknas av en generös blandning av skönhet och absurditet, dessutom med några droppar av farlig magi, framför allt kanske när fakiren Tobias Törnell sargar sin kropp med häftpistol och nålar stora som strumpstickor så att blodet flödar.

Minh Tam Kaplans jonglering utmärks av gracil elegans utan spår av ekvilibristisk skrytsamhet. Molly Sadeks lindans - och här är det verkligen dans det är fråga om - är faktiskt bland det mest hänförande jag sett i den genren. Några crazynummer, till exempel en pojke i rosaglänsande sparkdräkt som sjunger om kärlek hängande i en ring, balanserar det finstämda med en queerteoretiskt korrekt grotesk humor. Musiken, i gränslandet mellan kabaréorkester och folkmusik, följer känsligt med.

Då överser man gärna med vissa longörer, som när trollkarlen och konferencieren Per Munters inte har någon större fart på sin svada, så att pinsamma tystnader uppstår när det egentligen skulle varit roligt.

Ett par mil längre söderut, på hembygdsgården i Vamlingbo, spelas Teatropens commedia dell"arte-föreställning Allting på...? inför en middagsätande publik. Man får hoppas att maten smakade bra, för teatermässigt är detta är inte i klass med Teatropens fjolårsföreställning Det allra löjligaste. Den improviserade publikkontakten och det akrobatiska scenspråket finns där, men de har hängts upp på en sviktande spik i form av en väldigt tunn intrig. Commedian behöver en bra historia som grund, annars känns de vilda gagsen märkligt lösryckta och omotiverade, och de bullriga teatrala manéren skramlar likt tomma tunnor.

Stockholms Fria skulle även ha recenserat öns teatermässiga huvudattraktion, den årliga Shakespeareföreställningen i Roma klosterruin. Men tyvärr - den föreställning vi skulle besöka blev inställd på grund av åska och ösregn, och sedan var recensenten tvungen att lämna Stockholms yttersta skärgård för denna gång.

Fakta: 

TEATER
Gotland
Magonzas magiska delikatesser
vid Hablingbo crêperie
Konstnärlig ledare: Per Munters
Musiker: Magnus Larsson, Samuel Andersson
Artister: Molly Sadek, Dominique D"Angelo, Ilona
Jäntti, Minh Tam Kaplan, Tobias Törnell, Per Munters

Allting på...?
Med Teatropen på Bottarvegården, Vamlingbo
(spelas i Stockholm 16-22 augusti)
Regi: Mikael Klingvall
Musik: Ars Ultima
Skådespelare: Tobias Hylander, Erika Petersson,Jimmie Jonasson, Jennifer Sternberg, Rebecca Westholm

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Vackert stiliserad performanceteater

Teater Giljotin är en teater med Janus-ansikten. Det ena ansiktet vetter mot intensiv, psykologisk-realistisk dramatik av författare som Jon Fosse och Lars Norén eller Eugene O’Neill. Det andra ansiktet riktar blicken mot något radikalt annorlunda, mot performance och en scenkonst på gränsen mellan teater och dans.

Stockholms Fria

Underhållande debattinlägg vid rätt tidpunkt

Ibland undrar man över konstens profetiska förmåga. Således hade Tranströmerföreställningen Den halvfärdiga himlen premiär på Strindbergs intima teater bara någon vecka efter Nobelpristillkännagivandet. Och nu, veckan efter det stora avslöjandet om en hemlig svensk vapenfabrik i Saudiarabien, har Teater Tribunalen premiär för En föreställning om svensk vapenexport.

Stockholms Fria

Kolonialism kring middagsbordet

Det är vitt, rent och stiligt på Teater Galeasen. Och klaustrofobiskt. Sofforna är vita, kläderna är vita, människorna är ljusa och glada. Åtminstone skenbart.

Stockholms Fria

© 2025 Fria.Nu