Fria.Nu

Billigare bussar blir bättre

Det är bättre för miljön om fler åker buss istället för bil. Men på många platser i Sverige finns inte så många bussar. Politikerna säger att bussarna är för dyra. Men bussarna måste inte vara så dyra. Man kan köpa fler bussar utan att det kostar mer pengar.

Många vill att fler ska resa kollektivt – åka buss eller tåg istället för bil. Men resorna med kollektivtrafik minskade mellan år 2001 och år 2006. Under samma tid ökade resorna med bil. Det visar siffror från Statens Institut för kommunikationsanalys. Ändå har kollektivtrafiken blivit 47 procent dyrare sedan 1999.Svenska bussbranschens riksförbund, BR, är en organisation för bussbolag. De har undersökt varför busstrafiken är så dyr. De har också funderat på hur den kan bli billigare och bättre. De berättar om det i sin rapport Mer kollektivtrafik för samma pengar.BR skriver i rapporten att busstrafiken blir dyr för att man planerar dåligt. Bussförarna kör resenärer 65 procent av sin arbetstid. Resten av tiden kör de tomma bussar till garaget eller väntar vid ändhållplatserna.Fredrik Gustavsson på BR säger:– Det handlar om planering. En buss som ska vända i grannkommunen kan ha med sig resenärer tillbaka.Bussresorna med tomma bussar släpper ut 125 000 kilo koldioxid per dag.– Det är mycket allvarligt för klimatet, säger Anna Grönlund på BR.

En annan sak som gör bussresorna dyra är kraven på bussarna. Landstingen bestämmer hur bussarna ska vara. De bestämmer var dörrarna och stopp-knapparna ska sitta och var man ska ställa barnvagnarna. Olika landsting vill ha sina bussar på olika sätt. Om man gjorde likadana bussar i hela landet skulle bussarna bli 6–10 procent billigare.Om man ska använda en buss i ett annat län, måste man bygga om den. Det kostar cirka 100 000 kronor.– Resenärer i olika län tycker inte olika om var stoppknapparna ska sitta eller var man ska ställa barnvagnen. Så kan det inte vara. Man måste kunna ha likadana bussar i hela landet, säger Anna Grönlund.

De flesta landsting vill bara ha nya bussar. De skriver i avtalen med bussbolagen hur gamla bussarna får vara. Men det är inget bra sätt att få säkra och rena bussar, säger BR. Många bussar som är bra kan ändå inte användas. Därför måste landstingen betala mer. BR tycker att landstingen istället ska kräva att bussarna inte släpper ut mycket koldioxid. Så gör man till exempel i Västerbotten.– I dag måste vi sälja fina bussar billigt utomlands. Men bussarna är så special-byggda, så det blir allt svårare att sälja dem, säger Fredrik Gustavsson på BR.

I hela landet skriver landstingen avtal med bussbolagen i juni och augusti. Då måste bussbolagen köpa nya bussar. Bussfabrikerna måste göra alla bussar på samma gång, istället för att göra dem under hela året. Det blir dyrare för bussbolagen.BR tycker att bussarna ska vara likadana i hela landet. De tycker också att bussbolagen ska köpa nya bussar hela året, inte bara när de just har skrivit avtal med landstingen. Om man gör så, kan man spara 170–267 miljoner kronor om året. Pengarna kan man använda till att utveckla kollektivtrafiken.

Lätt svenska: Malin Bergendal

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

”Jag hoppas att jag kan vara en förebild”

Hon är det första kvinnliga kommunalrådet i Åsele. Och det yngsta. Linnéa Lindbergbrinner för landsbygdsfrågor med fokus på att ge ungdomar inflytande och mod att våga stanna kvar.

Landets Fria

Folkomröstning klubbad – men frågetecken kvarstår

Doroteaupproret

Det blir en folkomröstning i landstinget om neddragningarna i vården i Västerbotten. Men när den ska ske och vad som ska stå på valsedlarna är ännu oklart. Frilansjournalisten Karin Svanebro bevakade tisdagens fullmäktigedebatt i Umeå.

Fria Tidningen

© 2025 Fria.Nu