Stockholms Fria

Tribunalen är på gott humör

Teater Tribunalens uppsättning av den gamla pilsnerfilmen Ebberöds bank bygger på en blixtrande intelligent regiidé. Det är en högklassig föreställning som förtjänar en stor publik, skriver Tomas Håkanson.

Ebberöds bank på Teater Tribunalen är på en gång en cut-up pilsnerfilm, en brechtiansk diskussionspjäs i tysk expressionistisk stil och en våldsam ironi som biter sig själv smärtsamt i svansen.

Regissören Mellika Mellani rör om ordentligt i den teatrala grytan. Stundom känns det som en verklig publikförolämpning (för att knycka titeln på en av Tribunalens tidigare uppsättningar), där skådespelarna utför meningslösa handlingar eller repeterar textrader i all oändlighet. Detta övergår snart i en pilsnerfilmsparodi med usla vitsar, blinkningar till publiken och en klassisk satkärring direkt ur klichégarderoben - som plötsligt misshandlas brutalt av sin nykaxige man så att skrattet fastnar i halsen. Då och då brister skådespelarna ut i långa citat ur marxistiska filosofiska verk, och rätt vad det är avbryts föreställningen för att diskutera med publiken och bjuda på öl.
Till sist vet man inte om man ska skratta eller gråta när synbarligen autentiska representanter för Pantbanken får komma in och göra reklam för sin verksamhet, och utvalda åskådare (bland andra Stockholms Frias recensent) begåvas med äkta hundralappar och en påse innehållande diverse förmånserbjudanden från olika företag. Har Tribunalen sålt sig, eller har företagen låtit sig luras in i en gigantisk ploj, eller...? Tolkningen är fri.

Grunden för det hela är alltså den gamla pilsnerfilmen om Ebberöds bank. Skräddaren i Ebberöd får besök av sin bror från Amerika som tjänat ihop en massa pengar därborta i väster, tyvärr dock i en värdelös valuta. Skräddaren bestämmer sig hastigt och lustigt för att med hjälp av broderns värdelösa pengar starta en bank. För att få fart på affärerna inför den nyblivne bankdirektören dubbelt så hög ränta på insättningar som på utlåning, vilket snabbt gör att kunderna flockas. Ja, de flockas i sådan omfattning att den stora banken i grannstaden känner sig hotad och kommer med ett förmånligt uppköpserbjudande för att bli av med konkurrenten.

Denna historia berättas faktiskt från början till slut, om än med mångfaldiga avbrott och utvikningar, och med ett fruktansvärt gott humör och en mångfald mycket njutbara teatrala tricks. Samtidigt ställs några besvärliga frågor om kommersialiseringen av det offentliga rummet, om konsumtionshetsens allmakt, spekulationsekonomin och det ekonomiska systemets hållbarhet.
Skådespelarna genomför det hela ypperligt, ingen nämnd, ingen glömd, eftersom detta är ett lagarbete underordnat en blixtrande intelligent regiidé. En högklassig föreställning som förtjänar en stor publik och som - varför inte? - kan ge Teater Tribunalen en välförtjänt kassaförstärkning, som kanske kan investeras på lämpligt sätt.

Fakta: 

Ebberöds bank
Av: Axel Breidahl och Axel Frische på Teater Tribunalen
Textbearbetning: Mellika Melani och Magnus Lindman
Regi: Mellika Melani
Scenografi: Bengt Gomér
Musik: Dror Feiler
Skådespelare: Frida Röhl, Henrik Heselius,Ida Löfholm, Maria Eggers, Omid Khansari, Per Grytt, Peter Järn, Stig Tysklind.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Vackert stiliserad performanceteater

Teater Giljotin är en teater med Janus-ansikten. Det ena ansiktet vetter mot intensiv, psykologisk-realistisk dramatik av författare som Jon Fosse och Lars Norén eller Eugene O’Neill. Det andra ansiktet riktar blicken mot något radikalt annorlunda, mot performance och en scenkonst på gränsen mellan teater och dans.

Stockholms Fria

Underhållande debattinlägg vid rätt tidpunkt

Ibland undrar man över konstens profetiska förmåga. Således hade Tranströmerföreställningen Den halvfärdiga himlen premiär på Strindbergs intima teater bara någon vecka efter Nobelpristillkännagivandet. Och nu, veckan efter det stora avslöjandet om en hemlig svensk vapenfabrik i Saudiarabien, har Teater Tribunalen premiär för En föreställning om svensk vapenexport.

Stockholms Fria

Kolonialism kring middagsbordet

Det är vitt, rent och stiligt på Teater Galeasen. Och klaustrofobiskt. Sofforna är vita, kläderna är vita, människorna är ljusa och glada. Åtminstone skenbart.

Stockholms Fria

© 2025 Fria.Nu