Stör vårt arbete och vi stör ert
Daniel Schmickl och Madeleine Stigar vill bli lärare. Men de vill inte tvingas leka polis och sätta ordningsbetyg på sina elever. I torsdags blockerade de entrén till riksdagshuset. För att skapa debatt och för att sätta en dumstrut på statsministerns huvud.
Daniel Schmickl är missnöjd med Lärarhögskolan.
– Det har inte varit en enda diskussion eller ett enda seminarium om det här, säger han om regeringens förslag att återinföra ordningsbetyg i grundskolan.
Han befinner sig mitt i en utbildning till mellanstadielärare. Efter examen hägrar förhoppningsvis arbete i någon Stockholmsförort, och drivkraften är att göra mer för eleverna än att bara tvinga på dem en läroplan.
– Jag kommer från förorten och kommer alltid att jobba i förorten. Man blir mer än bara lärare, det handlar om att ge eleverna verktyg för att klara sig själva.
Daniel Schmickl ger inte mycket för den borgerliga skolpolitiken, som han menar bygger på ett föråldrat synsätt där eleverna betraktas som presumtiva förbrytare. Och han har ingen lust att bli ovän med dem han undervisar för att politiker bestämt att en åtgärd som avskaffades för snart 40 år sedan återigen ska bli ett pedagogiskt verktyg.
– Ordningsbetygen är en form av repression som ökar fiendeskapet mellan lärare och elever. Nu ska vi inte bara värdera deras kunskap utan också värdera dem som människor.
Madeleine Stigart, blivande gymnasielärare i samhällskunskap, håller med.
– Man säger att man vill höja lärarnas status i samhället, men allt den här åtgärden gör är att förändra maktrelationerna i skolan på bekostnad av barnen. Och barnen går inte i skolan för att höja vår status.
Liksom Daniel Schmickl tillhör hon Lärarhögskolans syndikalistiska studentsektion, som i torsdags, tillsammans med ett mindre antal lärare från utbildningssyndikatet inom Stockholms LS och aktivister från syndikalistiska ungdomsförbundet, försökte blockera ingången till riksdagshuset. Målen med aktionen var två. Dels att skapa debatt kring frågan, dels att sätta en egentillverkad dumstrut på Fredrik Reinfeldts huvud.
Kanske kan man säga att uppsåten lyckades till hälften. Lärarstudenterna hann knappt veckla ut sin banderoll – med texten Stör vårt arbete och vi stör ert – innan de blev borteskorterade. Fredrik Reinfeldt fick sålunda aldrig någon dumstrut på huvudet när han anlände till statsministerns frågestund. Däremot fick han ta emot ett flygblad som han med något besvärad min tog med sig in i riksdagen.
Också Charlotte Rosenlöf, högstadielärare från Bagarmossens skola, som tillsammans med sin klass blev vittne till hur lärarstudenterna avhystes från platsen, fick ta emot flygblad. Och i fråga om regeringens förslag gjorde den redan yrkesverksamma läraren samma bedömning som de blivande lärarna.
– Vad ska man ha ordningsbetygen till? Det är bara ett slag i luften. De som fattar de här besluten borde gå ut i skolorna och se hur vi arbetar. Ordning skapar man genom trivsel och goda relationer, inte genom att leka polis.