Djurrättsaktivister tvingar pälsbranschen till reträtt
Efter påtryckningar från nätverket Sveriges djurrättsaktivister meddelade klädfabrikanten J Lindeberg att företaget upphör med att använda päls i sina produkter. Bara dagarna därefter meddelade även företaget Fjällräven att det plockar bort plagg med pälsdetaljer ur sitt sortiment. Djurrättsaktivisterna gläds åt att pälsindustrin är på defensiven, men lovar att även i fortsättningen hålla ögonen på företagen.
I mitten av december inledde nätverket Sveriges djurrättsaktivister, Sveda, en kampanj mot klädföretaget J Lindeberg. Anledningen var att J Lindberg – eller dödens designer, som var djurrättsaktivisternas öknamn för företaget – sålde kläder med detaljer av päls från kanin och prärievarg.
Nu, drygt månaden senare, utropar Sveda sig själva, och pälsdjuren, till segrare. I ett mejl till Sveda förklarar J Lindebergs marknadskontor i London att företaget kommer att sluta sälja pälsprodukter från och med juni, och ber aktivisterna att upphöra med sina protester.
Daniel Nyberg tillhör den stockholmsbaserade gruppen Djurrättsalliansen som ingår i Sveda. I stort sett varje lördag sedan den 16 december förra året har han tillsammans med andra aktivister från gruppen manifesterat utanför J Lindebergs butiker på Östermalm.
– Det har framför allt varit demonstrationer, affischering och flygbladsutdelning, säger Daniel Nyberg.
Parallellt med Djurrättsalliansens aktioner i Stockholm har andra lokalgrupper i Sveda genomfört protester riktade mot J Lindebergs butiker i Göteborg, Malmö och Halmstad.
Till förra lördagen planerades en internationell kampanjdag mot företaget. Protester mot butiker och återförsäljare skulle äga rum i Sverige, Danmark, Estland, England och USA.
J Lindeberg hade informerats om protestdagen. Företaget hade dessförinnan vägrat kommunicera med aktivisterna, men valde självmant att ta kontakt dagen innan protesterna.
I ett mejl hävdar företaget att ett beslut om att inte använda päls i kommande kollektioner redan hade fattats, men Daniel Nyberg tror snarare att det är den ihärdiga kampanjen som gett resultat.
– Förmodligen var det att det blev internationellt. Vi hade en demonstration utanför deras huvudkontor i London och de ville inte ha samma protester som i Sverige, säger han. Vi har ganska bra kontakter i de flesta europeiska länder, och framför allt i USA.
Men oavsett vad som ligger bakom J Lindebergs beslut menar Daniel Nyberg att det är en stor seger för pälsmotståndet.
– Det här har jättestor betydelse, framför allt i och med J Lindebergs inflytande på modeindustrin här i Sverige. Så vi ser det som en jättestor framgång.
Bara dagarna efter beskedet från J Lindeberg meddelade Svedas nästa mål, företaget Fjällräven, att det slutar sälja produkter med pälsdetaljer till våren. Denna gång krävdes inga manifestationer. Istället räckte det med ett informativt mejl för att Fjällräven skulle ta avstånd från pälsanvändning.
Daniel Nyberg lovar att Sveda även i fortsättningen kommer att hålla företagen under uppsikt för att se till att de efterlever sina löften.
– Absolut, vi kommer att kontrollera både J Lindeberg och Fjällräven. Om de fortsätter använda päls återupptar vi kampanjen direkt.
Stockholms Fria Tidning har försökt nå J Lindebergs marknadschef för en kommentar, utan resultat.