Västtrafik slarvar bort pengar till privata bolag
Förra året slarvade Västtrafik med att kräva in böter från bussföretag som inte skötte sina uppgifter. Dålig dokumentation och bristande kontroller av bussföretagen gör det svårt att säga hur mycket pengar som har gått förlorat.
Västtrafik kör inga bussar, utan köper in busstrafik från många olika företag. Varje gång en busstur uteblir har Västtrafik rätt att kräva in en straffavgift från det ansvariga företaget. Också för små bussar, försenade turer och trasiga biljettautomater är avtalsbrott som orsakar straffavgifter.
En genomgång av Västtrafiks kontakter med bussbolaget Orusttrafiken AB visar dock att Västtrafik tagit lätt på att kräva in straffavgifterna trots att det rör sig om hundratusentals kronor.
Orusttrafiken har regelbundet lämnat rapporter till Västtrafik när turer på linjen Grön express har blivit inställda eller försenade, men när Göteborgs Fria Tidning jämförde rapporterna med de straffavgifter som Västtrafik faktiskt har krävt in, visade det sig att det fanns stora luckor.
Till exempel anmälde Orusttrafiken 92 avvikelser från avtalet under perioden januari till september, medan Västtrafik skickade ut en faktura på bara 105 000 kronor, vilket motsvarar 35 straffavgifter.
Magnus Areskoug som arbetade som busschaufför hos Orusttrafiken under förra året, säger att det var tack vare honom fakturan skickades ut över huvud taget. Han hade krävt att få läsa avtalen mellan Västtrafik och Orusttrafiken för att se om det stod något om personalfrämjande åtgärder där. Då upptäckte han att Orusttrafiken skulle betala en straffavgift, ett vite, vid varje försening, och blev nyfiken på om det fanns några oklarheter där.
- I augusti eller september började jag fråga Västtrafik om vitena bara för att se om det var någonting, och det var det ju. De svarade inte på en månad och sedan började de göra någonting åt det. De skickade ut den här fakturan på 105 000 kronor.
Den ansvarige tjänstemannen på Västtrafik avled i slutet av förra året och verkar ha tagit svaren på fakturans gåtor med sig i graven. Ingen kan i dag svara på frågor om fakturan.
Attila Ungvari är nytillträdd affärsområdesansvarig och ansvarig för kontakterna med Orusttrafiken. Han gissar att man skickade ut fakturan för att kräva in avgifter som Orusttrafiken skulle ha betalat tidigare.
- Det här bygger på ömsesidigt förtroende, men med Orusttrafiken har det inte riktigt fungerat som det är tänkt, säger han.
Han har ingen förklaring till varför Västtrafik bara krävde in 35 straffavgifter trots att Orusttrafiken hade anmält 92 avvikelser, och han kan inte svara på varför det inte hade skickats ut någon faktura tidigare. Han kan bara lova att det fungerar bättre nu när han har ansvaret.
- Jag hatar när det är oordning.
Han säger att man nu ser över rutinerna, inte bara i sina kontakter med Orusttrafiken, utan med alla entreprenörer.
Inte heller den person som tar emot avvikelserapporterna hos Västtrafik har någon aning om hur man har kommit fram till att 35 viten skulle krävas in. Personalen på ekonomiavdelningen vet lika litet, och hos Orusttrafiken säger de att de inte kan uttala sig om hur Västtrafik resonerat när de utarbetat sitt faktureringsunderlag.
Busschauffören Magnus Areskoug menar att det offentligt ägda företaget Västtrafik förlorat uppåt en halv miljon kronor på att inte ta in de straffavgifter det har rätt till. Utöver avgifterna för Grön express borde nämligen Orusttrafiken ha betalat straffavgifter för sina andra linjer. Magnus Areskoug säger att det förekom förseningar på alla linjer så gott som dagligen.
- Och sedan var det ju så att man skulle köra med en stor 50-metersbuss på linje 336 men vi körde med en liten buss för tolv passagerare flera veckor i streck ibland. Där fanns det dessutom ingen möjlighet att ta betalt för det fanns inga stämplingsautomater.
Enligt avtalen mellan Orusttrafiken och Västtrafik ska Orusttrafiken betala 3000 kronor varje gång ett fordon som inte uppfyller kraven används, och 1000 kronor varje gång en passagerare inte får betala.
Västtrafik ägs till hälften av Västra götalandsregionen och till hälften av regionens kommuner. Om Västtrafik inte bara slarvar med att kräva in pengar från Orusttrafiken, utan från alla företag som säljer trafiktjänster, betyder det att det allmänna förlorar flera miljoner kronor varje år.