• Jerry Johansson är skolad av den indiske sitarmästaren Roop Vema.
Fria Tidningen

Jerry Johansson slår an en sträng

Göteborgs gitarrguru Jerry Johansson är aktuell med en ny skiva med sin jazzkvartett. Influenser hämtas lika gärna från Beppe Wolgers som indiska ragas."Jag vill gärna ha med inslag från både väst och öst i min musik", säger Johansson.

Det känns ovanligt att se Jerry Johansson kliva in genom kafédörren utan gitarrfodral på ryggen. Han skrattar åt min reflektion samtidigt som han slår sig ned vid bordet.

– Jag har en ledig dag från mitt arbete som programmerare och lärare. Ledigt från musiken tar jag aldrig, den bär jag med mig hela tiden trots att inte gitarren är med i dag, säger han och berättar om planerna för Outerdisk, det nystartade skivbolaget som han driver tillsammans med konstnären och musikern Dan Fröberg.

Här och nu finns redan finns albumet The word passed by, the sun was going down, som är premiärsläppet på Outerdisk. Jerry Johansson är mer än nöjd med resultatet.

– Det blev till och med bättre än jag väntat mig. Allt föll på plats under inspelningen som gjordes live med två mikrofoner. Det är en utmaning att få till den rätta balansen mellan instrumenten, men resultatet blev verkligen lyckat.

Vinylskivans två sidor ger utrymme för tre långa kompositioner där melodierna har en säregen förmåga att bita sig kvar i lyssnarens medvetande.

– De enkla melodierna har en förmåga att komma till mig naturligt, förklarar Jerry, som tillägger att han inspireras av musik som gjorts till barnprogram, som exempelvis musiken till Beppe Wolgers program.

– Sedan låter jag enkelheten krocka med mer komplicerade rytmer och strukturer, säger Jerry Johansson.

Trots att Jerry Johansson lyssnat en del på förebilder som Django Reinhardt, Charlie Christian och Barney Kessel aktar han sig för att bli tillbakablickande. Han vill istället få kvartetten, bestående av basisten Jörgen Svensson, trumslagaren Anders Winald och vibrafonisten Mark Johnson, att gå mot ett tranceliknande uttryck.

– Det är roligt att de övriga i bandet, som tidigare spelat främst swingjazz, gillar att ge sig in i denna lätt psykedeliska jazz som jag attraheras av, säger Jerry Johansson, som tillägger att en annan ambition är att förena österländska tongångar med jazz.

– Jag är väldigt förtjust i eran då jazzgitarrister som Gabor Szabo hämtade influenser från öst i sin musik. Men om man tittar tillbaka till början av 60-talet då exempelvis sitar började användas i jazzen var det oftast i ett spår på ett album, och i den samtida jazzen används inte sitar mycket, förklarar Jerry Johansson.

Sitaren är vid sidan av gitarren Jerry Johanssons huvudinstrument. Intresset för det indiska stränginstrumentet väcktes via en George Harrison-komposition på Beatles-albumet Revolver, vilket han beskriver som en omvälvande lyssningsupplevelse.

Han började öva dagligen och fick dessutom god hjälp att utveckla sitt kunnande genom sitarmästaren Roop Verma, som själv gick i lära hos Ravi Shankar.

– Jag skaffade min första sitar för 20 år sedan. När jag började spela insåg jag snart att det skulle bli ganska tufft att behärska instrumentet. När Roop Verma var i Göteborg passade jag på att delta i en workshop han höll i samband med en spelning på Konserthuset. Efter det åkte jag ett flertal gånger till hans ställe utanför New York för att vara med på hans undervisning, det var en fantastisk möjlighet att få lära sig av en mästare.

Att bli skicklig på sitar innebär träning och åter träning och för Jerry Johanssons del innebär det att öva varje dag. En rutin som även innebär ett slags meditation.

– Jag gillar synen på musik som finns i den österländska traditionen, att den är en nödvändig del av livet. När det gäller övning handlar det heller inte enbart att bli tekniskt skicklig, det är mer en strävan att bli ett med sitt instrument, säger Jerry Johansson som drar vissa likheter mellan sitarspelandet och arbetet som programmerare:

– Jag fastnade för programmering samtidigt som jag började spela sitar. Likheterna är inte slående men det finns helt klart en viss kreativitet i programmeringsarbetet. Både som programmerare och musiker handlar det om att lösa ett problem.

Trots att Jerry Johansson hyllats för sina tidigare album är han något av en doldis. Han säger att även trivs med att verka lite i det dolda, att han inte ser strävar efter kändisskap. Någon releasespelning är inte heller aktuell. Nästa tillfälle att höra det aktuella materialet blir först efter sommaren.

– Det är viktigt att spela live och jag gillar det, men att spela för ofta kan ta bort lite av känslan och dynamiken som är viktig för den här musiken, förklarar Jerry Johansson, som redan nu har planer på att skriva ny musik till kvartetten.

– Den elektriska sitaren fungerar så bra ihop med vibrafon. Risken med klassisk sitar är att den riskerar att hamna i bakgrunden. Men jag har redan nu tankar på hur det skulle kunna fungera med vanlig sitar, det kan hamna på nästa skiva.

Fakta: 

Jerry Johansson

Ålder: 42

Bor: Göteborg

Tidigare: Medlem i instrumentalbandet Grovjobb.

Aktuell med: The word passed by, the sun was going down (Outerdisk)

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Stora skillnader för konstens villkor

Möjligheten för invånarna att ta del av konst skiljer sig mycket åt i länet. Det visar en ny granskning från Konstnärernas Riksorganisation, KRO.

Göteborgs Fria

Hon ger ut sin egen poesi

Louise Halvardsson gav ut sin diktsamling Hejdå tonårsångest - 35 dikter innan 35 på eget förlag. Nu har hon nominerats till Selmapriset.

Fria Tidningen

Feministisk sf-klassiker blir musik

Hur låter en bok? Kompositören Erik Dahl ger svaret då han stiger in i Ursula Le Guins litterära universum för att tolka klassikern Mörkrets vänstra hand.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu