• Juanma González i täten under ritten från Visby till Sankt Olofsholm.
  • Delar av gruppen pausar vid St Olofsholm. Från vänster Johanna Nordenankar, Therese Sonehag, Annette Felleson, Juanma González.
  • Juanma González och Mira Mitka undersöker kartan inför nästa etapp, utanför Othem församlingshem.
Landets Fria

Till häst över Gotland i kung Olavs spår

I ett Europa där kyrkan tappar mark fortsätter pilgrimsfärder att fascinera. Konstnären Juanma González vill försöka förstå varför. Därför genomförde han och fem andra ryttare i november en sekulär pilgrimsfärd på Gotland, i spåren av kung Olav Haraldsson som sägs ha kristnat Gotland.

Utanför Lokrume församlingshem på Gotland tuggar en flock islandshästar strävsamt i sig en höbal. Dagens ritt från Visby är avslutad och nu är det vila och mat som gäller. Så är det även inne i församlingshemmet dit Juanma González och hans kollegor bjudit in lokalbefolkningen.

– Ett syfte med den här pilgrimsritten är att träffa nya människor, men inte bara att vi ska träffa er. Vi åker härifrån, men mötet mellan er som har kommit hit ger kanske något bestående. Ni har kanske tillfört något till varandra, säger Anette Felleson, forskare från Konsthögskolan. Anette Felleson är en av deltagarna i den 4,5 mil långa pilgrimsritten som genomfördes den 18–20 november. Ritten började i Visby och slutar vid Sankt Olofsholm på nordöstra Gotland, där den norske kungen Olav Haraldsson sägs ha övervintrat omkring år 1029.

Både nutida och historiska perspektiv finns med när Juanma González beskriver den pilgrimsritt som han, Therese Sonehag, Anette Felleson och Carl-Johan Eriksson från Konsthögskolan, Mira Mutka, koreograf och Johanna Nordenankar, som driver företaget Haltarve Islandshästar, genomför med stöd av Baltic Art Center, BAC.

Juanma González perspektiv tar sin början i Spanien där turister varje år beger sig upp i bergen för att följa pilgrimsleden Camino de Santiago. Juanma González följde denna led och började reflektera över vilken betydelse den har för människor i dag. När han kom till Sverige för att studera vid Konsthögskolan lät han pilgrimsfärder bli en del av studierna.

– Jag är intresserad av varför människor i vår tid är intresserade av pilgrimsfärder och för två somrar sedan följde jag pilgrimsleden mellan Sundsvall och Trondheim. Jag finner frågan särskilt intressant i Sverige eftersom detta är ett av de mest sekulära länderna i världen, säger Juanma González och fortsätter:

– Jag vandrade med arkeologer, filosofer och författare för att förstå hur de levde sig in i denna erfarenhet. Ingen av oss trodde på Gud. Hur lever vi under en pilgrimsfärd som genomförs på ett sekulärt vis?

Frågan om betydelsen av sekulära pilgrimsfärder engagerar också Mira Mutka.

– Jag tror att intresset för pilgrimsfärder visar på en avsaknad av någonting i livet. Olika riter och traditioner är starkt sammankopplade med religion. Om man inte är religiös finns det inte så många tillfällen att dela traditioner med andra. Pilgrimsvandringar kanske gör att man kommer åt något icke-religiöst och icke-kapitalistiskt.

Juanma González och konstnären Karin Mamma Andersson gav ut en bok om vandringen till Trondheim. Några av bilderna som Karin Mamma Andersson valde ut till boken visade konstverk i gotländska kyrkor.

– Jag såg omedelbart att denna konst påminde om konst i spanska kyrkor, säger Juanma González, som beslöt sig för att åka till Gotland där han aldrig tidigare varit. Sommaren 2015 besökte han öns samtliga 92 medeltidskyrkor och kom att fascineras av denna plats mitt i Östersjön.

– Som en del av min forskning ville jag göra något nytt, så jag föreslog en pilgrimsritt med hästar.

Två dagar efter mötet i Lokrume möter jag upp Juanma González, hans kollegor och islandshästarna vid Sankt Olofsholm. Här möter jag också Lotte Nygren som studerat historien kring Olav Haraldsson och som deltog vid utgrävningarna vid St Olofsholm sommaren 2016 när okända gravar hittades här. Lotte Nygren beskriver hur medeltidens pilgrimsfärder var ett fenomen som engagerade stora delar av Europas befolkning, men manar till försiktighet kring slutsatser om Olav Haraldssons gärning.

– Vi ska komma ihåg att Sankt Olav 2016 är Sankt Olav just i dag. Sankt Olav 1880 var en annan Sankt Olav och det kommer Sankt Olav år 2500 också att vara, säger Lotte Nygren.

När jag frågar Mira Mutka vilka reflektioner pilgrimsritten gett upphov till tar hon upp ett fenomen som trots allt kanske förblivit detsamma från en tid till en annan.

– Det är något som är så otroligt laddat med förflyttningar, säger Mira Mutka och drar paralleller mellan medeltidens pilgrimsfärder och dagens flyktingströmmar.

Utöver historiska och sociala motiv bakom pilgrimsritten vill Juanma González lyfta fram hållbarhetsfrågor.

– Jag undrar hur den nya kryssningskajen och ett kraftigt ökat turistantal kommer att påverka Gotland. Jag är från Spanien och känner till situationen på Mallorca. Det är bra för ekonomin men sämre för det sociala och för miljön, säger Juanma González, som anser att småskalig turism så som turridning kan vara bättre för Gotland om man ser till framtiden.

Han reflekterar också över dagens politiska läge.

– Gotlands centrala placering mitt i Östersjön är intressant. Olav Haraldsson konverterade Skandinavien till kristendom. Gotland var en mötesplats. Det skulle vara intressant att lyfta fram denna idé igen med tanke på den politiska situation med en uppdelning mellan öst och väst som vi lever i i dag.

Fakta: 

Den 4 december kl 16 presenterar Juanma González och Mira Mutka projektet på Almedalsbiblioteket i Visby.

Baltic art center

En forsknings- och arbetsplats för konstnärlig produktion och internationell mötesplats i Östersjöregionen för konstnärer och utställande organisationer i Sverige, Östersjöområdet och internationellt.

Källa: BAC

Olav Haraldsson

Olav Haraldsson (995–1030), var kung av Norge från 1015. Han försökte kristna Norge, men fördrevs från landet 1028. Med svensk hjälp försökte han återvinna Norge, men dödades i ett slag vid Stiklestad 1030. Han blev senare Norges skyddshelgon och är enligt legenden skrinsatt i Trondheim. 

Källa: Bonniers Lexikon 1996

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

”Det jag gör i ateljén är politiskt”

Konstnär, psykolog och engagerad i flera frivilligorganisationer. Anna Olsson är en mångsidig textilkonstnär som väver in politik i sin konst och sin konst i politiken.

Göteborgs Fria

Stadens tysta förflyttningar

En rundvandring i Annika Erikssons utställning på Moderna museet i Malmö får Frias Gustav Haggren att ringa in frågor rörande om staden och vilka som får rum där.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu