”Funkisbyrån har öppnat dörrar”
Det är inte bara stora kroppar som osynliggörs i mode- och reklamvärlden. Funkisbyrån är en modellagentur som vill synliggöra personer med funktionsnedsättning.
Tidigare i år gick artisten Seinabo Sey ut hårt i sociala medier och kritiserade svenska modemagasinens homogena utbud av modeller. Hon valde också att bojkotta Elle-galan på grund av bristen på icke-vita-personer på deras omslag:
– Vi behöver också representeras i reklam och medier. Jag hoppas att de fortsätter på det här spåret när inte svart kamp och de här ämnena är populära att prata om. Inte bara när Beyoncés senaste video är trendig. Det är inte en trend med människors lika rättigheter, sa Seinabo Sey till Dagens Nyheter i februari.
Annons
En annan osynliggjord grupp i reklam- och modevärlden är personer med olika funktionsvariationer. För att få till en ändring startade Föreningen JAG för några år sedan upp Funkisbyrån, som är en agentur för endast modeller som har någon typ av funktionsnedsättning. Nyhetsmedier, reklambyråer, filmbolag och liknande verksamheter har genom dem kunnat anlita en modell. Men för tillfället är Funkisbyrån vilande.
– Funkisbyrån har varit med och öppnat dörrarna för folk med funktionsnedsättningar. Så den behövs inte lika mycket i dag som då den startade. Vi var väldigt aktiva för cirka sex år sedan. Nu tar vi främst emot enskilda uppdrag, säger Ewa Bohlin, som är arbetsledare på JAG.
Vad tänker era modeller om att ”modella” och synas i reklam och medier?
– Det är lite olika. Många är nöjda, men det här är ju ett sätt för oss att synliggöra människor med funktionsnedsättning. Alla människor deltar ju i samhället, och köper en soffa, eller handlar kläder. Vi har ett samarbete med fotograf Elisabeth Olsson Wallin, som jobbar nära människor.
Hur har responsen från andra funktionsnedsatta och allmänheten varit?
– De flesta tycker att det är jättebra att vi synliggör människor med funktionsnedsättningar.
Tycker du att den svenska modellbranschen har förändrats något?
– Jag har personligen tänkt på att man börjar se fler olika människor ta plats och fler funktionsnedsatta som syns i reklam och film. Vi hade till exempel med en kille som statist i filmen Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.
Det här är JAG:
JAG står för Jämlikhet, Assistens, Gemenskap och är en förening som slåss för rätten till personlig assistens.