Recension


Konst
United enemies
Av Thomas Schütte
Var Moderna museet
När T o m 15 januari 2017

  • United enemies, dockor i modellera som är förlagor till utställningens jätteskulpturer i brons.
  • I likhet med United enemies föreställer Efficiency Men män som är fastlänkande med varandra.
Stockholms Fria

Monumentalt och mångtydigt

Skulpturer står i fokus för höstens stora utställning på Moderna museet.

Fader Staten (Vater Staat) tornar upp sig framför ingången till Moderna museet. Det är en nästan fyra meter hög staty i bruntonad metall av en man vars ansikte inte bara uttrycker patriarkal makt utan också ser slitet ut, tyngt. Om man tittar närmare upptäcker man att armarna försvinner in i en kimono. Mannen tycks fjättrad, fångad i sin ikoniska upphöjdhet. Verken i Thomas Schüttes utställning, där skulpturer är det centrala inslaget, visar ofta upp denna slags tvetydighet där avståndet är kort mellan makt och hjälplöshet, hot och trygghet.

I det tidigaste verket som visas, Skisser till Projektet Stor Teater (1980), befinner vi oss i andra änden av skalan. Det är en fotosvit i det lilla formatet, där tre stycken Leia från Star Wars och Dr Spock från Star
Trek
står i olika positioner framför kulisser med texter som Frihet, Allt är i sin ordning och Hopp. Ibland står leiorna på händer, ibland vinkar de. I sina vita, slimmade dräkter påminner de om östtyska idrottskvinnor framför propagandaaffischer. Men verket är gåtfullt: vad gör berömda karaktärer från amerikansk film i ett sammanhang som andas DDR och Sovjetunionen?

Thomas Schütte leker med besökarens förväntningar på flera sätt och spelar på det monumentalas tjuskraft. Det är ju knappast de små skisserna eller modellerna som kommer att dra publik till United enemies. Det finns en dragningskraft hos konst som i storformat visar upp styrka och som är förbundet med makt och kollektiv identitet. Två av de största skulpturerna ingår i verket Krieger och är gjorda i trä. Förlagan var små bronsfigurer som Schütte utgick ifrån och sedan förstorade upp med 3D-printer. I sin slutgiltiga form är de imponerande, men också tragiska. De har knotiga ben, saknar en arm här, en hand där, och även om deras ansikten uttrycker stolthet och okuvlighet blir de en ironi över krigiska monument. Något som förstärks av att deras hjälmar har skruvkapsyler som förlaga.

Även utställningens centrala verk, United enemies, spänner från miniatyr till koloss. 1992 påbörjade Schütte en serie med små figurer med huvuden av modellera, påklädda med tygkläder. De står två och två, sammantvinnade med snören, oförmögna att slita sig loss från varandra. Några tycks gilla det, andra vänder sig från varandra i avsmak. Är de fiender som förenats mot sin vilja, eller ligger hotet utanför dem, är de motvilligt allierade för att skydda sig från en gemensam nemesis?

I en nyare version av verket, som är det första man möts av när man kommer in i utställningshallen, har förlagan svällt till två fyra meter höga bronsfigurer. De är både mäktiga och förbryllande, på samma sätt som Efficiency Men, där tre män med groteska ansikten i silikon är kedjade vid varandra. De tycks sorgsna, nertyngda av sin egen storhet. Genom sina skulpturer skapar Thomas Schütte en osäkerhet och mångtydighet i en tradition där verken ofta haft som funktion att vara bärare av ett solitt och entydigt budskap.

Fakta: 

Thomas Schütte

• En tysk skulptör född 1954 i Oldenburg.

• Hade sin första separatutställning på Marian Goodman Gallery i New York 1989.

• Har deltagit i dokumenta i Kassel vid tre tillfällen.

• År 2005 fick han Guldlejonet för bästa konstnär på Venedigbiennalen.

Källa: Wikipedia

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Fria.Nu