• Vare sig Maja Li Härdelin (till vänster) eller Elvira Varghans har gått på konsthögskola. De vill göra verk som präglas av en tillåtande ”gör-det-själv”-anda, att vem som helst kan skapa konst.
  • På väggen i Rättviks konsthall projiceras videoverket Delsbo ufo society av Maja Li Härdelin.
  • Musikvideon Ja ska visa dig av Elvira Varghans är inspelad i Rättvik och finns även på Youtube.
  • Den stora väven Åldertrappan av Elvira Varghans tog en veckas arbete från morgon till kväll.
Landets Fria

Konstnärer försonas med hembygden

Som unga lämnade konstnärerna Maja Li Härdelin och Elvira Varghans sina hemorter i Hälsingland och Dalarna för Malmö. I sin mest personliga utställning hittills försonas de med sin uppväxt och öppnar för att återvända.

På Rättviks konsthall blandas just nu moderna tolkningar av kurbits och friargåvor med en cover av en Justin Bieber-låt på dalmål och pseudovetenskap om utomjordingar. Utställningen Grusvägar och moppetrim är ett samarbete mellan Malin Norberg, Elvira Varghans och Maja Li Härdelin. De båda sistnämnda är en etablerad duo på Malmös konstscen. De är mest kända för verk som Aqua vitae, en installation av ett paradislandskap med pastellfärger, ljus och vatten.

Till den här utställningen har de bytt fokus till frågor kring landsbygden, nostalgi samt de hantverkstraditioner som förknippas med Hälsingland och Dalarna.

– Vi sätter allt det här i en konstnärlig, kontemporär kontext. Vi försöker att ta med kulturarvet genom att blanda det med populärkultur istället för att kopiera det, säger Maja Li Härdelin.

Elvira Varghans berättar att hon har gjort mycket mer research än när hon jobbat med tidigare utställningar, tittat på statistik och gjort enkäter om att växa upp på landet.

– Det har varit väldigt annorlunda. Det här är ett nytt område för oss och något vi vill utveckla och fördjupa oss i. Både vad landsbygden och den här regionen är i dag och hur vi som konstnärer kan arbeta med den situationen. Det har varit första kapitlet i vad vi hoppas blir ett epos, säger Maja Li Härdelin.

Hon är från Delsbo i Hälsingland. Elvira Varghans är uppväxt i Västberg, mellan Leksand och Rättvik, och blev vän med utställningens tredje konstnär Malin Norberg när de båda gick på gymnasiet i Falun.

– Vi har gått in i våra personliga känslor kring vår uppväxt. Alla har nog känt en längtan efter att dra ifrån hålan, men vi har också tänkt på – hur mycket av det var individuella känslor och hur mycket var omvärldens inverkan? Om man känner att man bor på någon töntig plats som ingen bryr sig om är det inte konstigt om man vill där ifrån. Vi ställer frågan – behöver det vara så?, säger Maja Li Härdelin.

– Det är på tiden att det kommer en våg av nytänk kring hur man ska leva, och att man inte ska ha så mycket fördomar kring hur andra lever beroende på var de befinner sig geografiskt, säger Elvira Varghans.

I ett av verken har hon sjungit in en ballad av Justin Bieber på dalmål och filmat en tillhörande musikvideo vid Siljans strand.

– Det är en tonårslåt som jag skulle ha lyssnat på när jag bodde i Leksand. Videoverk är så direkta och det kan bli väldigt roligt. Man fattar grejen ganska snabbt.

Hon har också gjort en stor väv till utställningen, samt en hyllningsaffisch till så kallade hornblåserskor som Sturull Kisti och Lavas Margit, som inspirerade till en av Anders Zorns mest kända tavlor.

– Jag vill jobba vidare med att dra upp spännande kvinnor ur historien och sälja tygkassar och merchandise så att de kvinnorna får uppmärksamhet.

Maja Li Härdelin har bland annat inspirerats av tv-programmet Ancient aliens på History channel, som hävdar att det är utomjordingar som ligger ba-kom alla stora civilisationers bidrag till mänsklighetens utveckling. I en målning och ett videoverk vill hon ”bevisa” att Hälsinglands allmogemåleri från 1700-talet i själva verket kommer ifrån utomjordingar.

Det finns mycket humor även i de andra verken, men Maja Li Härdelin betonar att de inte är ironiska.

– Det är på skoj men blodigt allvar. För mig handlar det inte om att försöka driva med något, mer att visa att det här är något som jag tycker om. Vi tycker att det är roligt att jobba och vill att det ska synas. Och det finns något i humor som öppnar, det är ett lätt sätt att bjuda in betraktarna tycker jag.

Utställningen bottnar i en kritik mot den urbana normen, men även mot normer i stort. Till exempel har konstnärerna reagerat på att hantverk i stor utsträckning har varit förknippat med kvinnor, berättar Elvira Varghans.

– Alla vackra utsmyckningar, det som landsbygden har som sin starka export och som finns på vykorten, mycket av det är gjort av kvinnor. Det finns så många kvinnor som har gått förlorade i historien och så många på landsbygden som jag skulle vilja veta mer om. Att det bara är Carl Larsson och Anders Zorn som är Dalarna är en väldigt tröttsam bild.

De arbetar också medvetet utifrån DIY-perspektivet – att vem som helst kan göra saker själv, berättar Maja Li Härdelin.

– Vi har inte gått på konsthögskola och vår konst är inte nödvändigtvis akademisk, men fortfarande experimentell och prövande. Det är lättare att jobba med det i Malmö men vi vill göra sådan konst på landet, som är skapad så att den som bor på landet känner att ”jag fattar”. Konst där språket är menat för dem och inte för akademiska stadsbor.

Hur tänker ni kring att ni har bott i en storstad i många år och riskerar att ha ett utifrånperspektiv på landsbygden?

– Det måste vi jobba på. Det är därför det är viktigt att åka dit och inte göra antaganden om hur det är i dag. Vi är sjukt nyfikna på hur det ser ut där nu, säger Elvira Varghans.

– Jag vill inte skriva någon på näsan. För mig är detta ett sätt att komma hem och undersöka saker som jag undrar över. Jag kommer inte att hitta svar men vill hitta frågor. Vi har pratat jättemycket om utifrån- och inifrånperspektiv och hur det är att vara i mediemörker, säger Maja Li Härdelin.

Ett annat mål med arbetet för båda är att kunna jobba mer med konst i sin egen hembygd framöver.

– Jag vill hitta sätt att arbeta på en plats som ligger mig varmt om hjärtat, som jag har tagit distans ifrån men vill närma mig, säger Maja Li Härdelin.

– Som konstnär har jag inga pengar och då är det svårt att visualisera den framtid jag vill ha, med ett hus och ett rum att arbeta i och en lada som jag kan fylla med skräp, i en stad. Det är mycket lättare på landet. Jag saknar det liv som jag kommer ifrån med mycket natur, att hugga ved och basta, säger Elvira Varghans.

De ser större potential till frihet och självförsörjning på landsbygden.

– Landsbygden har så många möjligheter att blomstra och vara hållbar, intressant och kulturell, säger Maja Li Härdelin.

Grusvägar och moppetrim visas till den 5 juni. Elvira Varghans musikvideo Ja ska visa dig finns på www.youtube.com/watch?v=f7NAkXYe6sk

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Forskare krossar myter om landsbygden

Livsviktigt

Stämmer det att byn dör när skolan stängs, eller att staden är mer jämställd än landet? Vi punkterar vanliga myter om landsbygden.

Landets Fria

© 2024 Fria.Nu