Amanda Bergman tar nya steg
Artistnamnen Hajen och Idiot Wind är lagda åt sidan. Nu gör Amanda Bergman musik under sitt egna namn. Fria Tidningen samtalar med Amanda om jämställdhet, prestationsångest och om solodebuten Docks.
Singeln Falcons är det första smakprovet från det kommande albumet Docks, som släpps i slutet av februari. Det går fortfarande att känna igen artisten som tidigare gick under namnet Hajen och Idiot Wind, även om soundet har blivit något mer polerat och storslaget.
– Ljudmässigt har jag äntligen hittat fram till det jag strävat efter. Tidigare har jag gjort mer enkel och akustiskt producerad musik, säger Amanda Bergman.
Trots solodebuten är Amanda Bergman ingen nykomling i musikbranschen. En kort resumé av karriären visar att hon under artistnamnet Idiot Wind släppt en hyllad ep, varit förband åt First aid kit och The tallest man on earth, och medverkat på Bröderna Lindgrens hyllade barnskivor.
– Jag upplevde som barn att jag fick lyssna på all möjlig musik, men när jag blivit äldre har det slagit mig att barn blir dumförklarande och det gör mig arg. Kultur för barn ska finnas till för att man ska kunna lära sig någonting om sig själv, och det är viktigt att det ska vara bra och mänsklig kultur som man konsumerar som barn. Och det står Bröderna Lindgren för, jag älskar det de gör, säger Amanda.
Att skippa de tidigare artistnamnen och nu lansera sig under sitt egna namn ser hon som naturligt.
– Med Hajen var det inte meningen att det skulle bli något artistskap. Idiot Wind ser jag i dag som ett slags prövande i mitt sökande in i musikbranschen. När det blev klart att göra Docks visste jag ärligt talat inte vad jag skulle kalla mig, men mina vänner tyckte att jag skulle använda mitt eget namn, och så blev det.
Ett viktigt kapitel i karriären har varit bandet Amason, där Gustav Ejstes (Dungen), Pontus Winnberg (Miike Snow), Petter Winnberg och Nisse Törnqvist (Little Majorette) ingår förutom Amanda Bergman.
– Utan Amason hade det nog inte blivit en soloskiva. Det var revolutionerande för mig att börja samarbeta med andra, det var då jag förstod att det är kul att hålla på med musik, förklarar Amanda Bergman.
Amanda Bergman har hittat rätt väg. Hon säger att hon famlat och sökt efter en ny startpunkt. När Fria Tidningen får tag på henne sitter hon i en bil på väg till Stockholm. Det blir en del pendlande, förklarar hon. Trots avståndet till branschens centrum har hon valt att bo kvar i lilla Gagnef i Dalarna.
– Jag har alltid bott här, och alltid tyckt om det. Att vara i städer är krävande för mig. Att komma tillbaka hit innebär alltid en sorts vila som är viktig att få efter att ha åkt tunnelbana ett tag. Nu är jag på väg till Stockholm igen för att gå på Manifestgalan, men även för att passa på att träffa kompisar.
Musikbranschen är dålig på jämställdhet, ett faktum som debatterades flitigt förra året efter att Zara Larsson kritiserade festivalernas brist på genustänk. Amanda Bergman och Amason engagerade sig i jämställdhetsdebatten och valde under sommarens turné att skänka en del av sitt gage till Popkollo.
– Jag är med och driver en Popkollo-förening här i Dalarna. Jag är övertygad om att mänskligheten behöver kultur för att överleva, och det är viktigt att både män och kvinnor är representerade i kulturskapandet. Hittills tycker jag att männen har dragit det största lasset med arbetet att skapa kultur, nu är det dags för kvinnorna att hjälpa till. Musikbranschen är speciellt skev, men Popkollo bidrar till att det har blivit bättre.
Kort efter albumreleasen väntar turnépremiären på Babel i Malmö.
– Det ska bli kul. Vi har ännu inte börjat repa för detta ännu. Framförallt ska det bli spännande att spela på mindre orter, som Tranås och Finspång där jag inte varit tidigare. Sedan är det alltid speciellt att spela på Södra teatern i Stockholm, det ska bli lite högtidligt att få ställa sig på deras scen i eget namn, säger Amanda Bergman.
Amanda Bergman
19/3 – Malmö, Babel
22/3 – Stockholm, Södra Teatern
23/3 – Göteborg, Pustervik