• Hundratals småbönder samlades den 27 oktober i Managua för att delta i den 55:e demonstrationen mot den planerade kanalen genom Nicaragua – ett projekt som kan leda till att tusentals människor förlorar sina hem.
Fria Tidningen

Jättekanal i Nicaragua möter kritik

En ny kanal genom Nicaragua ska binda samman Atlanten och Stilla havet. Projektet, som är världens just nu största byggprojekt, har sedan länge kritiserats av miljöexperter – och nu förstärks farhågorna i en ny miljökonsekvensanalys.

Den planerade kanalen genom Nicaragua ska bli 276 kilometer lång, nästan fyra gånger så lång som Panamakanalen. Drygt tio mil av kanalen kommer att löpa genom Nicaraguasjön, Latinamerikas näst största sjö.

Den nya miljörapporten har gjorts av den brittiska konsultfirman ERM på uppdrag av HKND Group, det kinesiska företag som fått i uppdrag att bygga den jättelika kanalen.

I studien slår ERM fast att projektet skulle kunna bli mycket fördelaktigt för Nicaragua – om utformningen, bygget och driften genomförs med bästa möjliga internationella standard avseende miljömässiga, ekonomiska och sociala faktorer.

Samtidigt varnar rapportförfattarna för de risker som kanalbygget innebär för miljön.

Salvador Montenegro från gruppen Grupo Cocibolca, som består av en rad forskare och miljöaktivister som bekämpar kanalbygget, menar att det krävs ytterligare utredningar av hur kanalen kommer att påverka miljön i bland annat Nicaraguasjön.

– Detta är samma slutsatser som jag tidigare har kommit fram till. Men då anklagades jag för att vara en förrädare till regeringen, säger Salvador Montenegro.

Han avskedades från sin tjänst som chef för fakulteten för vattenmiljöforskning vid Unan-universitet och anklagelser gör gällande att det skedde efter påtryckningar från vänsterpresidenten Daniel Ortegas regering. Regeringen stödjer kanalprojektet, som drivs på av det statliga investeringsorganet Pro-Nicaragua, vars chef är presidentens son Laureano Ortega.

Mónica López från Grupo Cocibolca anser att studien tydligt visar att kanalprojektet riskerar att leda till en fullständig miljökatastrof.

– Studien slår fast att i normala situationer skulle dessa områden anses omöjliga att exploatera på grund av att de är så socialt och ekologiskt känsliga, säger Mónica López.

HKND:s företrädare har meddelat att fler studier ska genomföras, samt att projektet går vidare. Den beräknade kostnaden för kanalbygget ligger på 50 miljarder dollar, vilket är det enskilt största byggprojekt som världen skådat under de senaste åren. HKND:s plan är att kanalen ska stå färdig inom fem år. ERM bedömer dock att den tidsplanen inte kommer att kunna hållas.

Telémaco Talavera, som är talesperson för president Daniel Ortegas kanalkommission, vill tona ner de farhågor som framförs av miljöexperter och i rapporten.

– Vi har förtroende för HKND:s förmåga att på ett mycket klokt sätt lösa alla former av bekymmer som kan uppkomma, och som är helt normala i projekt av den här storleksordningen, säger han.

Samtidigt har allt fler småbönder som bor i de områden där kanalen enligt planerna ska byggas börjat protestera alltmer högljutt. Senast i förra veckan demonstrerade bönder från olika delar av landet i huvudstaden Managua mot att tusentals människor riskerar att förlora sina hem till följd av bygget.

I rapporten slår ERM fast att exproprieringen av marker längs den planerade kanalen ”inte har levt upp till internationell standard”. Hittills har den nicaraguanska regeringen gett HKND tillåtelse att expropriera drygt 2 900 kvadratkilometer marker längs den planerade kanalen.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Fria.Nu