Södertörn halverar klimatutsläpp
Halverade klimatutsläpp från varutransporter är resultatet av att Södertörns åtta kommuner nu börjat köra varor med gemensamma bilar. Förutom miljövinster lär den minskade tunga trafiken leda till hälsoeffekter som mindre barnastma och färre luftrörsinfektioner.
Åtta av länets kommuner har nu börjat samordna sina varutransporter till kommunala verksamheter, till exempel mat till skolor och äldrevård. Tidigare har varje verksamhet upphandlat transporterna var och en för sig. Nu levereras alla varor till en omlastningscentral och körs sedan ut mellan och inom kommunerna enligt ett körschema. I augusti 2014 började de första samordnade transporterna att köras och nu i oktober har de sista fyra Södertörnskommunerna anslutit sig till projektet.
– Vi kan redan se att vi kommer att lyckas med målet att halvera klimatutsläppen och minska andelen tung trafik på gatorna, säger Gunilla Eitrem, utvecklingsledare för samarbetet.
Färre transporter ska leda till minskade utsläpp av koldioxid, kvävedioxider och partiklar. Andra positiva effekter av minskad trafik som tillkommer är att det förhindrar att barn insjuknar i barnastma och luftrörsinfektioner och det orsakar mindre slitage på vägarna.
Kommunerna som deltar i projektet är Huddinge, Haninge, Tyresö, Nynäshamn, Södertälje, Nykvarn, Salem och Botkyrka. Det är den största sammansättning av kommuner som tar ett gemensamt grepp av det här slaget i dag.
– Det har varit mycket små detaljer som har behövt lösas. Omställningen var tuffare än vi trodde, men vi vill göra rätt och tänka före. Därför har vi inte haft så bråttom utan genomfört omställningen med fokus på kvalité, säger Gunilla Eitrem.
Om det även kommer att bli mer ekonomiskt lönsamt för kommunerna att samköra transporterna är det för tidigt att säga.
– Första målet är att ekonomin ska gå plus-minus noll 2017. Då pratar vi rena pengar, men det skulle vara ännu mer intressant om vi kunde räkna in vad vi sparar på behandling av minskad barnastma, minskat behov av att underhålla vägarna och vad de sammanlagda miljöeffekterna ger för effekt i pengar. Det önskar jag att forskningen vill ta tag i och mäta, säger Gunilla Eitrem.