• Mari Carrasco hoppas att publiken hittar situationer som de kan känna igen sig i och skratta åt.
Skånes Fria

”Jag ser mig som nåt sorts weirdo”

Tänk dig en korsning mellan Mr Bean och karaktärerna i 90-talskomedin Coneheads, med inslag av Daft punk. Så beskriver koreografen Mari Carrasco sin nya föreställning Dear humans, som har premiär på Palladium i helgen.

Det hela börjar med att tre kvinnofigurer kommer ner på jorden från en annan planet.

– De iakttar människorna och försöker anpassa sig till dem. Föreställningen handlar om att passa in och läsa av sociala koder. Jag kan själv ofta känna att jag vill göra något annat än det som förväntas av mig i sociala situtioner, som att skratta när det inte är läge för det, säger Mari Carrasco.

Inspirationen till föreställningen kommer från spridda håll. Handlingen har mycket gemensamt med filmer Mari Carrasco gillade som ung, som ET och Coneheads, om utomjordingsfamiljen med spetsiga huvuden som försöker passa in på jorden. Estetiken och kostymerna för tankarna till elektrogruppen Daft punk. Och dansarnas rörelser har hon till stor del hämtat från Mr Bean.

– Han gör ofta sådant som du inte ”får” göra, och jobbar i stort sett bara med mim. Det är spännande att det går att uttrycka så mycket genom ditt sätt att röra dig. Dans är ju ett av de starkaste uttryckssätten som finns, speciellt om det kombineras med ljus och musik.

Hon vill även lyfta fram Mr Bean för hans ”konstighet”, och visa att det är ok att inte alltid följa de sociala reglerna.

– Jag ser mig själv som någon sorts weirdo och tycker att vi ska bejaka de sidorna av oss själva.

Precis som de två tidigare föreställningar Mari Carrasco har koreograferat riktar sig Dear humans främst till ungdomar. Den kommer att visas för skolklasser från årskurs sju och uppåt och referensgrupper med elever har fått se delar av föreställningen och komma med synpunkter.

– Det är alltid viktigt att möta sin publik och se vad de reagerar på. Och ungdomars reaktioner brukar vara mer raka och direkta än vuxnas.

För att komma åt de här reaktionerna från publiken har hon även vävt in en del interaktiva element i föreställningen. Dansarna går ibland och sätter sig hos publiken, eller väljer att titta någon stint i ögonen.

– Om scenen plötsligt är tom för att dansarna sitter i publiken blir det oklart vem som egentligen är betraktaren. Det gör att det uppstår en helt ny sorts dialog där publiken både ger och tar.

Marie Carrasco är till vardags baserad i Stockholm och jobbar både inom ett eget kompani och som gästkoreograf för andra danskompanier, som den här gången med Dansstationens turnékompani. Sedan genombrottet med Bartolomeo 2012 har hon gjort sig känd som en koreograf som gärna lyfter fram kvinnor både på och bakom scenen.

– Jag vill jobba med personer som inspirerar och ger något att skapa vidare på, och det är ofta kvinnor som ger den känslan. Jag försöker ha ett feministiskt perspektiv och utmana normer i allt jag gör. Det känns också viktigt att lyfta fram kvinnliga förebilder för den målgrupp vi riktar oss till. Kanske är det någon i publiken som ser det vi gör och tänker ”wow, det går att jobba med dans”.

Dear humans är samma föreställning som tidigare hette It came from somewhere else. Premiär 19 september, kl 18 på Palladium i Malmö. 8 oktober spelas den på Riksteaterns utbudsdagar på Hässleholms kulturhus. Under februari-april 2016 turnerar föreställningen i Sverige.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

I baksätet på Malmös svarta ekonomi

I föreställningen Blue dreams färdas publiken med bil genom Malmö, samtidigt som ett kammarspel om stadens svarta ekonomi pågår i framsätet.

Fria Tidningen

Barnbok om Palestina skakar USA

ABC-boken P is for Palestine har lett till dödshot och bojkott från konservativa judar i USA, samtidigt hyllas den i många andra länder.

Fria Tidningen

© 2025 Fria.Nu