• Aida Ghardagian ville inte att boken skulle kännas läskig som en skräckfilm, utan försökte hitta sätt att förmedla de känslor som mardrömmar kan ge.
Skånes Fria

”Mardrömmar kan innehålla öppningar”

Om vi vågar använda våra mardrömmar kan vi hitta nya sätt att se på världen och kraft att förändra den. Det menar skaparna av boken Lillebrors fantastiska mardrömmar som släpps i helgen.

Lillebrors fantastiska mardrömmar går att se som ett seriealbum, men boken är också konst, poesi och litteratur. Den går inte att passa in i några mallar, menar Aida Ghardagian som är initiativtagare till boken.

– Vi ville göra den till en poetisk och politisk vision. Den skulle inte ha någon viss form utan vara precis som en mardröm där inget hänger ihop. Vi har inte velat göra boken begriplig, den skulle tappa sitt syfte då. Smärtan finns där ändå.

Idén kom efter att hon hört Meisam Azimi berätta om sina mardrömmar på Barn- och ungdomspsykiatrins team för krigs- och tortyrskadade i Malmö.

– Jag blev inspirerade av hans modiga val att berätta. Meisams berättelse är grunden men vi har vävt in våra egna mardrömmar, och projektet har förvandlats till något nytt hela tiden. Det var från början någon sorts terapi men ledde till något mycket större, säger Aida Ghardagian.

Serieskaparna Mauritz Tistelö och Bekim Gaši blev involverade och tillsammans skapade de en berättelse med text och bilder om Lillebror och Storebror och deras mardrömslika resa som är både fruktansvärd och fantastisk.

– Det är väldigt skrämmande saker som tas upp, men bilderna är inte skrämmande. Det finns många andra känslor som vi ville uttrycka än just skräcken; där finns mörker, värme, hjälplöshet, starkt ljus, obegripliga ljud, ensamhet och isolering. Och där finns även känslan att mardrömmar kan innehålla öppningar. Lite som när man går in i en svart tunnel och det finns en strimma av ljus på andra sidan, säger Aida Ghardagian

Hon menar att den fantasi och gränslöshet som finns i mardrömmar är något som vi kan fånga upp och använda som material i både politiska och personliga aktioner.

– Jag tror att vi kan ta hjälp av dem för att försöka tänka och handla på ett annat sätt än vad som förväntas av oss. Mardrömmar kan ha ett superintressant innehåll som kan få oss att föreställa oss en annan värld.

Mauritz Tistelö är inne på samma spår.

– Ofta sitter du fast i mardrömmarna, och kommer till samma stup om och om igen. Det fantastiska är om du lyckas komma runt det, och kan se mardrömmen på något nytt sätt. Hitta kraft att motsätta dig den värld som skapar det här med gränser och kontrollapparater. Mardrömmen tar förhoppningsvis slut genom människor som kämpar.

I berättelsen blir det tydligt att mardrömmen handlar om förföljelse, tortyr och flykt. Men skaparna vill inte slå fast någon speciell upplevelse eller plats där den utspelar sig. Inte heller vem som har upplevt vad.

– Arbetet med boken var ett sätt att lämna våra vanliga roller och bara jobba tillsammans. Det är lätt att fastna i en identitet som man har fått tilldelad och sen förväntas ha hela livet. Vi vill vara fria att forma våra liv och våra tankar, det är något som vi har rätt till, säger Aida Ghardagian.

Maruritz Tistelö menar att berättelsen visserligen är en bild av det som händer i Europa och världen just nu, men att det inte alltid ger så mycket att bara informera om vad som pågår.

– Det kan göra att vi bara står och stampar. Vi måste våga förvandlas och se hur vi kan skapa andra bilder med våra ord, kroppar och rörelser. Vi kan göra ett litet performance eller sabotage i våra liv som ändrar verkligheten och gör oss lite mer overkliga, säger han.

Förlaget Tusen serier som ger ut boken bjuder in till releasefest på Mitt möllan i Malmö på lördag. Där kommer poeten Merima Dizdarević läsa ur boken och sina egna dikter. Det utlovas också mardrömsperformance från inbjudna konstnärer och en öppen scen där den som vill kan gestalta sina mardrömmar.

– Jag hoppas att folk blir berörda och vill använda sina mardrömmar. Och att det kan inspirera till att jobba bortom behovet av att förenkla allting, säger Aida Ghardagian.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Mysig tågromantik som charmar

Tycker du att det är tråkigt att åka tåg mellan Malmö och Stockholm? Kanske ska du prova att spela in en långfilm för att fördriva tiden. Skånes fria tidning har sett Drazen Kuljanins Hur man stoppar ett bröllop.

Skånes Fria

© 2024 Fria.Nu