• Cosplay är en bra kombination av Johanna Schramms intressen. Hon är utbildad grafisk designer och älskar att sy, måla och skapa dräkter.
  • Elvina Ejstes satsar på att göra ett minnesvärt framträdande.
Göteborgs Fria

Premiär för cosplay på Kulturkalaset

Göteborgs kulturkalas har för första gången cosplay på schemat. På tisdag kommer 17 fantasifigurer tävla mot varandra på Götaplatsens scen. Elvina Ejstes och Johanna Schramm är två av deltagarna.

I år testar Kulturkalaset något nytt. På invigningsdagen hålls en tävling i cosplay. Cosplay, från engelskans costume play, innebär att man klär ut sig till och spelar en karaktär. Karaktären är oftast från japanska anime- eller mangaserier, men kan lika gärna vara hämtad ur ett tv-spel eller en bok.

I vanliga fall ligger störst fokus i en tävling på dräkten, som den tävlande måste ha skapat själv, men nu blir det annorlunda.

– Publiken bestämmer vem som vinner, därför kommer det viktigaste bli att göra en bra show. Det är unikt för en tävling i cosplay att okunniga personer agerar jury, säger Mattias Källström, evenemangssamordnare i föreningen Confusion, som anordnar tävlingen.

Johanna Schramm, 22, en av de tävlande, är spänd inför publikens dom.

– Det känns nervöst att uppträda inför folk som kanske inte ens vet vad cosplay är. Man är annars väldigt skyddad på ett stängt event där alla vet vad man gör, säger hon.

Johanna Schramm har sysslat med cosplay i tio år. Nu ska hon tävla som häxa från datorspelet Diablo 3.

– Dräkten är färdig sedan tidigare, men nu ska jag göra kulisser och ett svärd. Svärdet ska jag göra av träningsmatta och en sorts plast från Tyskland.

Elvina Ejstes, 20, en annan av deltagarna, tror att tävlingen kommer ge Göteborg större plats i cosplaysverige.

– Många från Göteborg flyttar till Stockholm eller Oslo, där cosplay är större. Tävlingen kan nog ändra på det, säger hon.

På tävlingen spelar deltagarna upp en scen från den fantasivärld deras karaktär är tagen ur. De tävlande kommer från Sverige, Norge och Danmark. Elvina Ejstes ser skillnad på hur cosplayare från de olika länderna uppträder.

– Vi i Sverige är sämre på själva showen, men bra på att skapa dräkter. Danskarna är bättre på framträdanden. De från Norge är bra på att få in dramatik i showen, säger hon.

De tävlande måste vara tydliga i sina framträdanden, så att alla kan förstå vad som händer på scenen. Elvina Ejstes tror att publiken kommer uppskatta showen.

– Publiken kommer nog att ta emot det väldigt bra. Jag ska vara en ganska okänd karaktär och måste vara tydlig i mitt framträdande. Man ska inte ha behövt spela spelet för att förstå. Mer än dräkten blir viktigt, till exempel hur man bygger scenen, säger hon.

Elvina Ejstes, som ska tävla som Yuna från tv-spelet Final Fantasy 10 tror dock inte att det kommer ge henne förstaplatsen.

– Hade jag valt en Disney-karaktär skulle jag nog ha större chans bland barnfamiljer, men jag kommer ha jätteroligt.

Den 21 februari i år sände SVT som första nationella tv-kanal i världen en tävling i cosplay. Programmet har setts av över en halv miljon. Även nordiska mästerskapen i juli sändes.

– Det är roligt att det gick så bra att visa cosplay på tv. Nu får vi se om det fungerar på en livescen också, säger Mattias Källström på Confusion.

Fakta: 

Cosplay växer

Begreppet cosplay myntades 1984 av japanen Nobuyuki Takahashi, men fenomenet har funnits längre än så.

Cosplayare lägger månader och tiotusentals kronor på att skapa sina dräkter. Sedan gäller det att prata, röra sig och bete sig som karaktären. Vissa gör det mer för hantverket, och andra mer för att få leva sig in i karaktären.

Under sent 00-tal började cosplay växa i Sverige. Men de första som började med det här gjorde det redan när den första animeserien, Silver Fang, sändes i Sverige i slutet av 80-talet.

Götplatsen tisdag 11 augusti klockan 18–19. Det kommer gå att rösta via mobilen. Information om hur ges på scenen före showen. Showen teckenspråkstolkas.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Demokratisk folkfest intar Hässelby

Till helgen arrangerar Stockholm Folk Festival en av sommarens få jämställda festivaler, där publiken står för stor del av uppträdandet.

Stockholms Fria

Nathalie Ruejas Jonson och det autistiska perspektivet

Det skeva perspektivet, det lilla som blir enormt, det stora som försvinner. Alla ord som regnar i kaskader över världen tills den inte syns längre. Och så stunderna med hörlurarna på max för att få ledigt en stund. Kaoset och skammen inför kaoset. Att be om hjälp. Att få hjälp.

© 2025 Fria.Nu