• I Caroline Mårtenssons video The voyage syns en ensam växt cirkulera på ett transportband i ett för övrigt tomt växthus.
  • I Caroline Mårtenssons verk Sediment består färgen på dukarna av naturliga växtavlagringar som tillkommit under växtproduktion.
Landets Fria

Konst om den oberörda naturen

Utställningen Oberörd natur utgår ifrån naturen som ett eget väsen.

– Naturen har inget behov av mänskligheten, säger utställningens curator Andreas Poppelier.

Oberörd natur visas på Alma Löv museum i sommar. Titeln anspelar på konstnären Niklas Engvalls bildserie Rörd natur. Där utgår han ifrån konsthistoriens fascination för orörd natur, men har istället fotograferat platser som människan påverkat. Andreas Poppelier tog tanken ett steg längre. Han har själv tagit en hel del bilder på övergivna hus och fabriker där naturen håller på att ta över.

– Om vi låter dem vara i fred kommer de att brytas ner och försvinna. Naturen löser det här på egen hand.

Till utställningen Oberörd natur har Andreas Poppelier samlat verk av tre svenska konstnärer. Niklas Engvall har med en bild från serien Rörd natur, liksom installationen Begreppsbestämningar. Den består av en kommunal rabatt där växterna har vissnat och en tillhörande beskrivning med exempelvis definitionen av en gräsmatta.

Sara Forsström bidrar med verk ur sin serie Shimmer curtain, där hon kombinerar oljemåleri med gips.

– Glitter härmar ljuset i naturen; men där skogen är värdig och naturlig är glittret överdrivet och förställt. Med arbetet Shimmer curtains vill jag undersöka om något av naturens självklarhet och integritet går att överföra eller finna i bilden av glitterdraperiet, skriver hon.

Caroline Mårtensson deltar med tre verk. Bättre en fågel i handen än tio i skogen består av en grupp uppstoppade troféfåglar – där själva fåglarna saknas och bara pinnarna sitter kvar på väggen. I verket Sediment visar hon fiberdukar som stått under blommor i ett kommersiellt växthus.

– Växtavlagringar, jord och vatten har skapat egna målningar som är jättefina, säger Andreas Poppelier.

Och så visar hon videoverket The voyage där en ensam växt cirkulerar i en maskin från en kommersiell odling.

Andreas Poppelier betonar att varje person som ser verken får egna associationer och att han vill tala om så lite som möjligt om bakgrunden till konsten. Dessutom har konstnärerna sina egna perspektiv på utställningens tema kring naturen som ett eget väsen.

– Men jag hoppas att besökarna reflekterar lite kring vår påverkan på naturen, och att vi alla påverkar, inte bara ”de stora onda företagen”. Och att vi som människor är väldigt små i förhållande till naturen. Vi kommer inte att kunna kontrollera allt även om vi gör desperata försök.

Läs mer på www.almalov.com/#!about1/c7un.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Fria.Nu