Ett år av nya identiteter
Ena dagen Vincent van Gogh, nästa dag Angry birds. I projektet 365 Masquerades iklädde sig konstnären Gisela Fleischer olika roller varje dag under ett år och tog ett foto. Med det vill hon visa att livet är en maskerad hela tiden. Nu har bilderna blivit en bok och en utställning som öppnar på Makeriet i helgen.
I slutet av 2013 fick Giesela Fleischer en idé. Hon skulle klä ut sig till någon eller något varje dag det kommande året, fota det och sprida det genom sociala medier. Projektet fick namnet 365 Masquerades och kom att få flera tusen följare på Instagram.
– Jag fick använda mig själv väldigt intensivt och frossa i hur jag kunde se ut. Det var jättekul att kolla sig själv i spegeln och haja till. Att kunna ändra färg lite som en mood ring eller en kameleont, säger Gisela Fleischer.
Vissa dagar la hon flera timmar på att sminka sig, skapa masker, peruker och rekvisita. Andra dagar tröt inspirationen och hon fick hitta utmaningar för att komma igång.
– En dag var jag i köket och bestämde mig för att jag bara fick använda saker som jag hittade där och att jag hade tio minuter på mig. Det resulterade i karaktären Kitchen robot. Då kände jag den här wow-känslan som jag hela tiden strävar efter.
I bland har hon stannat kvar i rollerna under dagen, kanske tagit med dem på fest. Det finns dokumenterat i videoklipp och extra bilder som visas på utställningen. Vissa roller har dock blivit mer av en plåga än ett nöje att iscensätta, som figuren Grief.
– Där hällde jag vit teaterfärg rätt i ögonen, det gjorde fruktansvärt ont. Sen gjorde jag en annan variant där jag hällde teaterblod över det vita, vilket gjorde ännu ondare. Jag ville verkligen känna en stark negativ känsla för att komma in i just den rollen.
Gisela Fleischer arbetar till vardags som konstpedagog med barn och unga, och har tidigare sysslat med teater i flera år. Intresset för att skapa roller och hålla på med smink och kostymer tror hon kommer därifrån. Men hon har också ett stort intresse för visuell identitet och hur vi uppfattar andra människor genom att titta på dem.
– Det kommer ju både bra och dåliga saker ur det, men mest dåliga. Som skönhetsideal, fördomar och rasism. Människor älskar att stoppa in varandra i fack. Tanken med projektet är att visa hur befriande det är att släppa det och att man inte behöver ha bara en identitet.
Hon har längre varit fäst vid uttrycket ”every day is a masquerade” som syftar på att vi alla väljer våra identiteter varje dag. Vi har olika roller som vi går in i beroende på situationen menar hon.
– När jag var på jobbet tidigare i dag så tog jag på mig min yrkesroll. Sen var jag hemma och vilade en stund, då var jag en person som gillar att hänga med sina katter. Nu är jag här som konstnär. Jag tror att alla de identiteterna tillsammans gör mig till mitt verkliga jag.
Att klä ut sig och leka med olika identiteter är något som vi borde göra vid fler tillfällen än när det är maskerad tycker Gisela Fleischer.
– Många vuxna permanentar sin egen identitet och tänker att den aldrig kommer förändras mer någonsin. Men så är det ju inte. Det finns inget statiskt med en identitet, du kan vara med i en olycka och tappa minnet, eller se en film som förändrar ditt liv. Det är synd att vi inte experimenterar mer, vi har så många möjligheter.
Under årets gång har hon varit allt från mysig gubbe till Frida Kahlo, ett queert Noaks ark och Justin Beiber. Det har blivit en hel del manliga karaktärer.
– Det har varit jättespännande att öva på att göra könsbyten och se vad som händer med mitt agerande. En av de sista jag tog var på mig och min pappa där vi först fotograferar oss som oss själva och sen byter kläder och roller med varandra. Då blev det så tydligt hur han sitter bredbent och tar upp plats medan jag korsar benen och håller mig på min kant.
Bilderna har blivit en av de mest omtyckta, men också den som har fått flest negativa kommentarer. Folk skrev saker som att deras familj skulle sluta föröka sig och att pappan var störd och onormal.
– Det blev en helt absurd situation. Vem har en mer avslappnad inställning till sig själv än en man som går med på att göra detta och som mejlar det till sina kollegor och säger ”kolla här!”
Hon berättar att det däremot inte kom en enda hatkommentar om att hon tagit på sig skägg och poserade som man.
– Allt handlade om att han hade klätt sig till kvinna. Snacka om att det finns snäva roller. Men jag är glad att vi gjorde den bilden för där kände jag verkligen att vi skapade debatt.
Vissa dagar har hon fångat upp aktuella händelser i sina bilder. På årsdagen för massakern på Utöya målade hon en gråtande norsk flagga i ansiktet, och när Conchita Wurst vann Eurovision så förvandlade hon sig genast till henne.
– Om jag hade hållit på med projektet i dag hade jag förmodligen gjort något på flyktingkatastrofen i Medelhavet, även om det är svårt. Det hade kanske blivit en Europakarta med en mur runt. Bara för att det är så frustrerande att inte göra någonting.
365 Masquerades visas 24 april – 3 maj på Makeriet, Möllevångsgatan 37 i Malmö. 1 maj är det finissage med maskerad och performance av Gisela Fleischer.
