• Kenyanska studenter höll under tisdagen en minnesceremoni för dödsoffren i Garissa. Ceremonin hölls i samband med en protestmarsch mot den bristande säkerheten.
  • 19-åriga Cynthia Cheroitich överlevde attacken på Garissa-universitetet och berättar för medierna om hur hon gömde sig från terroristerna under en hög med kläder. Foto: Andrew Njuguna/AP/TT
  • Foto: AP/TT / University Hospitals Birmingham NHS Foundation, Mohammad Sajjad, Sunday Alamba, Adamu Adamu, Alexander Zemlianichenko
Fria Tidningen

Terrorattacker mot skolor blir allt fler

Attacken mot Garissa-universitetet i Kenya förra torsdagen är ett av de tre dödligaste terrordåden mot en skola som noterats sedan 1970. Attackerna mot utbildningsinstitutioner ökar och blir samtidigt allt dödligare. ”Garissa-attacken är extremt anmärkningsvärd”, säger Erin Miller från Global Terrorism Database.

Torsdagsmorgon på universitetet i Garissa i nordöstra Kenya, nära somaliska gränsen. Det är gryning och fortfarande mörkt då de sovande studenterna i universitetets sovsalar väcks av skottlossning.

– Om ni vill överleva kommer ni ut, vill ni dö stannar ni kvar därinne, skriker en röst och de yrvakna studenterna ser sig villrådigt omkring. Vad är det som händer?

23-åriga Elosy Karimi bestämmer sig i kaoset för att stanna i sovsalen och gömmer sig i överslafen till sin våningssäng.

– Jag visste att de ljög, berättar hon för New York Times efter att i över 28 timmar hållit sig gömd i skolan.

En läkare som tagit hand om offren för attacken berättar för samma tidning om hur studenterna sköts så fort de kom ut.

– De fick så många att ligga ner på ett och samma ställe att det var lätt att döda dem, berättar läkaren.

De fyra attentatsmännen, som tillhör den somaliska, extremistiska islamiströrelsen al-Shabaab, höll den kenyanska militären på avstånd och efter det 16 timmar långa gisslandramat stormade polis byggnaden och attentatsmännen dödades. Bland dödsoffren efter terroristdåden finns 142 studenter och sex säkerhetsvakter.

Terroristdåd mot skolor och utbildningsinstitutioner är ovanliga och utgör bara runt 3-4 procent av det totala antalet terroristdåd per år, enligt siffror från den globala terrorisdatabasen, the Global Terrorism Database, GTD. Men enligt en ny rapport från institutet syns en tydlig uppgång bland dessa attacker och många har uttryckt sin bestörtning över utvecklingen.

– Jag är chockad över det jag har sett de senaste åren, sa Gordon Brown, FN:s särskilda sändebud för utbildning, i en intervju med the Guardian förra månaden.

– Rätten till utbildning – en kamp vi trodde vi vunnit, har hotats. Vi trodde att det som hindrade barn från att få en utbildning var orsaker som bristen på hjälpmedel, lärarbrist, fattigdom, barnarbete, trafficking eller barnäktenskap. Men vi har inte räknat med att om vi inte kan göra skolor säkra, erbjuder vi inte en riktig möjlighet för dem som är livrädda för att gå till skolan.

Attacken mot Garissa-universitet är en av de tre dödligaste utbildningsrelaterade terroristattackerna sedan GTD började föra statistik år 1970. Den är extremt ovanlig statistiskt sett då terrorattacker mot skolor oftast inte leder till några eller ytterst få dödsfall. Över 70 procent av de terroristattacker som genomfördes mot skolor mellan åren 1970 och 2013 orsakade inte ett enda dödsfall, en mycket låg siffra i jämförelse med terrordåd mot andra mål. Syftet med utbildningsrelaterade attacker är snarare att skrämmas och förstöra möjligheten att hålla lektioner än att skada eller döda, förklarar Erin Miller, sociolog och kriminolog vid universitetet i Maryland, USA, som står bakom en nyutgiven rapport från GTD om utbildningsrelaterade terrordåd.

– Garissa-attacken är extremt ovanlig och anmärkningsvärd med tanke på antalet dödsoffer, säger hon.

– Men vi har noterat en pågående intressant paradox i hur både mycket dödliga attacker, med fler än 25 döda, och attacker som inte leder till några dödsfall ökar.

Pakistan är det land som är mest utsatt för utbildningsrelaterade terrordåd och här utfördes en annan av de tre mest dödliga skolattackerna i december. 130 människor dödades i ett terrordåd mot en skola i Peshawar. Frågan om attackerna mot utbildningar i Pakistan har också fått internationell uppmärksamhet genom att den 15-åriga skoleleven Malala Yosafzai sköts av talibaner på en skolbuss i landets nordöstra delar år 2012. Förra året tilldelades hon Nobels fredspris tillsammans med den indiske barnrättsaktivisten Kailash Satyarthi för sin kamp för alla barns rätt till utbildning.

Att chocka eller att få medial uppmärksamhet genom att attackera en särskilt sårbar grupp ser Erin Miller som möjliga motiv till terrordåd mot skolor. De är också enkla mål eftersom de vanligtvis är öppna byggnader med låg säkerhet. Andra motiv kan vara att skolorna ses som statliga propagandaverktyg. I Pakistan är talibanerna mot utbildning för flickor och då de tog makten i stora delar av Pakistans norra gränsområden förbjöds flickor över åtta år gamla att gå i skolan. I Nigeria har den islamistiska terrorgruppen Boko Haram utfört flera utbildningsrelaterade terrordåd sedan år 2008, med det mest uppmärksammade med masskidnappningen av över 200 skolflickor förra året. Själva namnet Boko Haram betyder ungefär ”västerländsk utbildning är religiöst förbjuden” och även de vänder sig särskilt mot att flickor och kvinnor ska ta del av utbildningar.

Än så länge är motiven till attacken mot Garissa-universitetet i Kenya inte klarlagda, men den sägs vara en hämnd för Kenyas militära inblandning i grannlandet Somalia.

– Terroristattacker mot utbildningsmål ökar vanligtvis i samband med en ökning av terrorattacker generellt, säger Erin Miller.

– Och det pågår flera allvarliga konflikter i afrikanska länder som leder till en våldseskalering och särskilt våld som riktas mot utbildningsinstitutioner.

Många sluter nu upp för att skydda rätten till utbildning. Den indiske barnrättsaktivisten Kailash Satyarthi som mottog Nobels fredspris tillsammans med Malala Yosafzai förra året uppmanar nu genom nätverket Global march against child labour (den globala marschen mot barnarbete) världen att gå samman för att skydda rätten till utbildning.

– Terrorister känner sig hotade och åsidosatta av utbildningens kraft. Det har ännu en gång bevisats av attackerna i Kenya. Vi måste kollektivt sluta upp för att skydda värdet av utbildning till alla.

Fakta: 

Utbildningsrelaterade terrorattacker

December 2014 – Pakistan
En militärskola i Peshawar attackeras. Närmare 130 elever och personal dödas och 200 skadas.  

November 2014 – Nigeria
47 studenter dödas då en självmordsbombare klädd i skoluniform från terrorgruppen Boko Haram spränger sig själv på en teknikskola för pojkar i staden Potiskum.

April 2014 – Nigeria 
Över 200 skolflickor kidnappas i staden Chibok av Boko Haram.

Oktober 2012 – Pakistan
15-åriga skoleleven Malala Yousafzai skjuts i huvudet på nära håll av talibaner på en skolbuss. Hon överlever mirakulöst och blir senare en symbol för kampen för rätten till utbildning.

September 2004 – Ryssland
Skola nummer ett i Beslan i södra Ryssland intas av separatister och fundamentalistiska islamistiska terrorister. Efter tre dagar bryts gisslandramat genom skottlossning mellan terroristerna och ryska säkerhetsstyrkor. Hundratals skadas och minst 338 människor dödas, varav 155 barn.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Fria.Nu