Tempo belyser stadens konflikter
Tempofestivalen slår på stort med ett större program än tidigare. Årets tema är staden och stadskampen skymtar i flera filmer.
Med över 120 filmer är årets upplaga av Tempo dokumentärfestival den största hittills. I år har man utökat med en extra dag och fler visningslokaler, även utanför innerstan.
Öppningsfilm är Fredrik Gerttens på förhand uppmärksammade Bikes vs cars som handlar om cykeln som ett verktyg i kampen mot klimatförändringarna och bilens dominans i stadsrummet. Temat staden märks också genom ett 30-tal andra filmer, med berättelser från bland annat Accra, Jakarta, Homs och Sheffield – och naturligtvis Stockholm.
Att lyfta fram staden som tema kändes självklart, säger festivalchefen Agneta Mogren.
– Det är så aktuellt och det blir allt tydligare med den enorma segregeringen i och gentrifieringen av staden. Med den förändrade stadsbilden, där vi börjar vänja oss vid EU-medborgare som sitter och tigger, så kände vi att vi måste fråga oss vilken stad vi vill ha och vem som har och ska ha tillgång till staden.
Forskare och aktivister får tillfälle att mötas på Debaser strand i en samtalsserie på temat ”stadens konflikter” för att diskutera frågorna. Det blir också ljudverk, transmediaprojekt, fotoutställningar och utomhusvisningar (medtag varm choklad!).
Men är inte festivalen själv ett offer för gentrifiering, det mesta händer ju på Söder?
– Jo, det måste man säga, vår publik består till stor del av högutbildade och kvinnor, så det speglar hur det ser ut generellt, vilka grupper som nyttjar kulturutbudet. Det är svårt. Men vi har bland annat speciella skolvisningar.
– Vi kommer även att göra fler projekt under året, vi kallar det ”film i staden”. Vi vill komma ut mer i ytterstan och förorter och tillgängliggöra dokumentärfilmen, så där fortsätter temat, säger Agneta Mogren.
Blir det dyrare för publiken nu, eller hur har ni råd med fler filmer och en extra dag?
– Nej då, eller vi har höjt 5 kronor jämfört med förra året. Det kostar 80 kronor per film och radiolyssningarna tar vi väl 20 kronor för. Så det är inte dyrt. Men det är inte det som finansierar festivalen, biljettpriset är cirka 10 procent av intäkterna. Det behövs offentligt stöd från Filminstitutet, staden och landstinget. Men vi hoppas att det ska gå runt.
En nyhet för i år är badradio. Barhäng och film är en annan populär kombination. Men frågan är om det krävs spektakulära events för att locka publiken. Agneta Mogren betonar istället vikten av möten.
– Det viktigaste för en festival är att skapa förutsättningar för möten, där man fortsätter att prata efter att filmen är slut. Då kan vi förändras och se världen på ett annat sätt.
Festivalen är den sextonde i ordningen och hålls 2–8 mars.
Tempofestivalen
• Årets upplaga är den sextonde och äger rum 2–8 mars.
• Startade 1998 som Sveriges första dokumentärfestival och är i dag landets största. Programmet omfattar över 120 filmer, radiolyssningar, fotoutställningar, seminarier och mycket annat. Visningarna sker framför allt på Victoria och Bio Rio på Södermalm.
• Flera filmpriser delas ut under festivalen, bland annat Stefan Jarl International Documentary Award och Tempo Documentary Award.